Článek
V sobotu se nádvoří Střední školy – Podorlického vzdělávacího centra v Dobrušce zaplnilo nejen vozidly studentů dálkového nástavbového studia, ale i automobily mnohem staršími, které sem očividně nepatřily a pravidelně sem nejezdily. To se tady sešli účastníci 4. ročníku veterán rallye Cestujeme veteránem po cestách F. L. Věka, kteří tady měli tzv. „rozpravu“ a kteří odtud potom vyrazili na slavnostní start, který se letos poprvé konal na náměstí v Dobrušce za přítomnosti jejího starosty Ing. Petra Lžíčaře.
Pořadatelem celé rallye byl Automotoklub Pěčín a Podorlický veterán car club v osobě Vlastimila Šimka, který je jakýmsi „otcem“ této soutěže: „V Dobrušce jsem několik let působil jako učitel ještě na tehdejším SOU a Dobruška i její nejslavnější rodák mi učarovali natolik, že když jsem přemýšlel, kam zamířit s nově vznikající soutěží pro automobilové veterány, neváhal jsem. A protože mi současný ředitel SŠ-PVC Ing. Vladimír Voborník vyšel vstříc, stala se jeho škola naší základnou. Tady se vždy před samotným závodem sejdeme a odtud také vyrážíme do krásného podhůří Orlických hor.”
Letošní ročník však byl poznamenaný špatným a chladným počasím, proto přijelo pouze jedenáct automobilů a žádný motocykl, i když bylo původně přihlášeno mnohem víc posádek. Ale ani to ty, kteří přijeli, nepřipravilo o úžasný zážitek.
Vydali se směrem přes Bystré do Dobřan, kde na zdejší faře působil Hekův přítel J. L. Ziegler, dále pak na Plasnice, do Šedivin, Skuhrova nad Bělou, do skanzenu Vila Nova v Uhřínově a pak už přes Trnov, Semechnice a Opočno zpátky do Dobrušky, kam první účastníci plní zážitků dorazili kolem páté hodiny odpoledne.
„Celá jízda není jenom výletem po cestách, kudy se svým koňským povozem v 19. století jezdil kupec a národní buditel F. L. Věk, ale i soutěží, proto musí po cestě každá z posádek splnit šest úkolů. Jsou to úkoly zručnosti, z historie a dalších znalostí. Musí například na čas zašroubovat do matek 4 šrouby, kdy 3 mají pravý a 1 má levý závit. Potom určit, z jakého auta je předložený řemen a kdy auto bylo vyrobeno, odkrokovat délku hráze rybníka, spočítat zatáčky mezi Bačetínem a Bystrým… a pak si užít samotnou jarní jízdu v nádherném kraji plném luk, malebných vesniček a lesů,“ dodal Vlastimil Šimko.
A tak jste v sobotu v okolí Dobrušky mohli potkat naleštěnou modrou poštovní Tatru z roku 1931, zelenou Tatru 57A z roku 1938, Jaguara MK z roku 1955, který byl ve své době vyráběn jako „luxusní vůz pro chudé“ a další nepřehlédnutelné automobily z doby vzdálené, ale i ty hodně vzdálené.