Článek
Čtvrtina Čechů však za vánoční dárky chce utratit více než pět tisíc korun. Zhruba 22 procent má připraveno 10 tisíc korun a šest procent lidí chce do dárků investovat více než deset tisíc korun.
Kolik letos hodláte utratit za vánoční dárky? | |
---|---|
do 2000 korun | 22,5 % |
2001 až 3000 korun | 23,7 % |
3001 až 5000 korun | 26,4 % |
5001 až 7000 korun | 14,4 % |
7001 až 10 000 korun | 7,4 % |
10 001 až 15 000 korun | 2,9 % |
15 001 až 20 000 korun | 1,9 % |
více než 20 000 korun | 1,9 % |
Zdroj: Cetelem, dotázáno 1000 respondentů |
Každý zhruba osmý dotázaný uvažuje o útratě za občerstvení na vánočním stole kolem pěti tisíc korun, více než pět tisíc plánuje do jídla a výzdoby investovat přes sedm procent lidí.
Kolik hodláte letos utratit za vánoční nákupy (výzdoba, jídlo, apod., kromě vánočního stromečku a dárků)? | |
---|---|
do 1000 korun | 25,8 % |
do 2000 korun | 32,0 % |
do 3000 korun | 22,4 % |
do 5000 korun | 12,5 % |
do 7000 korun | 2,6 % |
do 10 000 korun | 3,6 % |
více než 10 000 korun | 1,1 % |
Zdroj: Cetelem, dotázáno 1000 respondentů |
Letošní výdaje ale mohou být ve skutečnosti vyšší. Každý pátý se totiž přiznal k tomu, že minulý rok utratil za dárky nakonec více, než kolik plánoval. Naopak méně utratilo necelých 7 procent respondentů.
Za dárky pro děti utrácíme nejvíce
Podle průzkumu tvoří dárky pro děti nejčastěji od 30 do 70 procent celkových nákladů na dárky, uvedly tři čtvrtiny lidí. Téměř dvě pětiny rodičů hodlají letos dítěti koupit to, co si přeje. Většina rodičů (56 procent) však splní dětská přání alespoň částečně. Necelých sedm procent svým potomkům to, co si přejí, nepořídí.
„Hlavním důvodem, proč některé děti nedostanou to, co si přejí, je zejména nedostatek peněz v rodinném rozpočtu a zároveň stále náročnější přání dětí,“ uvedl Tomáš Siegler ze společnosti Cetelem.
Největší zájem mají lidé o smrček
Živý stromeček se letos chystají koupit dvě pětiny Čechů, 11 procent se v tomto ohledu ale ještě nerozhodlo. Největší zájem bude o smrčky (39 procent) a také o jedle (32 procent). Borovičku si chce pořídit 30 procent dotázaných.
Zhruba polovina lidí přitom hodlá za stromek utratit maximálně 800 korun, dvě pětiny investují do stromku jen do 400 korun. Až 1200 korun je ochotno vydat devět procent respondentů a více než tuto částku necelá dvě procenta.