Článek
Maloobchodní tržby v Česku klesají už osmnáct měsíců za sebou. V říjnu se snížily meziročně o 1,4 procenta po zářijovém poklesu o 4,3 procenta. Lehké oživení ale zaznamenaly e-shopy. Obchodníci čekají, jak moc se projeví za listopad a prosinec předvánoční nákupy.
„Vliv má nepochybně nejistota domácností ohledně nákladů na energie, která s nástupem zimy zesílila. Pokrytí nákladů na bydlení má v rodinných rozpočtech prioritu,“ uvedl Petr Kymlička z poradenské skupiny Moore Czech Republic.
Jiný průzkum od investiční galerie Portu ukázal, že téměř 40 procent dotázaných chce na dárky vynaložit méně než pět tisíc korun, do deseti tisíc korun pak tři čtvrtiny.
Spodní prádlo pod stromeček
Vyšší výdaje než loni plánuje pouhých devět procent lidí, více šetřit bude podle Portu třetina domácností. Někteří si na Vánoce přilepší zvýšenými příjmy. Odměny dostává ke konci roku od zaměstnavatele asi 37 procent lidí.
Nejhorší dárky: pěna do koupele a legrační nesmysly
Za vánoční dárky, které obdarované nepotěšily, utratili Češi v loňském roce půl miliardy korun. Vychází to z odhadu společnosti Slevomat na základě sondy mezi spotřebiteli od agentury Behavio Labs. Doma to ale přiznalo jen šest procent obdarovaných.
Každý třetí Čech loni pod stromečkem našel alespoň jeden dárek, který se mu nelíbil, nebo který nechtěl. Nejvíce nespokojení byli lidé ve věku od 25 do 34 let.
Více než třetina obdarovaných uvedla, že je zklamaly dárky s hodnotou do 500 korun. Nejčastěji ty „měkké“, například ponožky a svetry. Podobně jako knížky a elekronika.
Při dotazu na konkrétní nejhorší dárky lidé nejčastěji uvedli doplňky do koupele a legrační předměty.