Článek
Móda prý každoročně ovlivní asi třetinu produkce dvorských sklářů. "Z textilu a šatovek se do módy ozdob přenášejí barvy, z bytového textilu například ornamenty," řekl předseda družstva Miroslav Šorma. Z odstínů podle něj budou převažovat lesklé, protože je na nich lepší odraz světla.
Větší poptávka je letos také po ozdobách se zvláštním textilním sametovým dekorem s plastickým vjemem. "Tyto ozdoby chtěl letos celý svět. Na jejich výrobu jsme museli koupit ještě jeden stroj," řekl Šorma. Jím řízené družstvo při obratu kolem 70 miliónů korun vyváží přes 90 procent produkce.
Tradiční stříbrná, zlatá a červená zůstávají
Kdo bude chtít letos při zdobení stromečku zůstat u tradice, neudělá chybu s ozdobami v barvě stříbrné, zlaté a červené. Tyto tři barvy a jejich variace tvoří kolem 60 procent produkce dvorského družstva. Ve tvarech ozdob se podle Šormy prosazuje klasika, tedy koule, rakety, zvonečky a lilie. Koule přitom musí být větších rozměrů, nejlépe od průměru osmi centimetrů výše.
Zájem je podle Šormy stále o ozdoby z forem, což jsou různí ptáčci, labutě, andělíčci, zvonečky, domečky, šišky. "U dětí jsou oblíbené ozdoby ve tvaru šneků, pavouků, stonožek, ježků či chobotnic. Zákazníci v Německu či Švýcarsku si rádi na doplnění dávají na stromek kostelíčky," řekl Šorma.
Z módy však již vyšla figurka Santa Clause ve spojení s autem, ponožkou či botou. Malý zájem je i o ozdoby tmavě zelené, modré, černé a pouze hnědé. Módu částečně ovlivnila i hospodářská krize. Menší poptávka je například po dražších propracovaných ozdobách s více barvami.
Dvorské družstvo nyní vyrábí vzorkové kolekce, s nimiž chce zaujmout na předvánočním trhu v příštím roce. "Uspět bychom chtěli s kolekcí vzorovaných modrých ozdob v kombinaci s bílou se zimními motivy. Chystáme i ozdoby v retrobarvách starých panenek první republiky," řekl Šorma. Návrat na výsluní zájmu by podle něj také měla zaznamenat ozdoba zvaná reflektor.