Článek
Růst tržeb zaznamenávají internetové obchody již od září, v listopadu a prosinci však obraty dosahují vrcholných čísel.
„Stejně jako v roce 2014 také letos řada nakupujících dává přednost e-shopům a s nimi souvisejícímu pohodlí. Oproti loňským Vánocům očekáváme další nárůst on-line prodejů alespoň o 20 procent,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
„Nakupující ve věku do 34 let s přístupem k internetu objednají v e-shopech dokonce nadpoloviční většinu dárků,“ doplnil.
Nakupování z mobilu je novým trendem
Mnozí Češi budou letos vánoční nákupy provádět i přes své chytré telefony. „Uživatelů, kteří nakupují prostřednictvím webu ve svém telefonu je zhruba 480 tisíc,“ uvedla Marie Chytilová ze společnosti Slevomat.
Jak vyplynulo z průzkumu Slevomatu průměrná výše nákupu na jednoho zákazníka z mobilních zařízení je 670 korun. Mezi nejčastější uživatele patří zákazníci ve věku 18 až 34 let a také lidé žijící v Praze a přilehlém okolí (65 procent).
Kamenné pobočky Češi ještě neodepsali
Hlavní nápor internetové obchody ještě čeká, vrchol nákupů přijde mezi 7. a 20. prosincem. Jen v těchto dvou týdnech by měl online obrat dosáhnout celkem téměř šest miliard korun.
„Celkem letos Češi nakoupí v našich e-shopech za více než 25 miliard korun,” odhaduje Vetyška.
I přesto, že nakupování z pohodlí domova oceňuje stále více Čechů, je pořád dost těch, kteří za nákupy zavítají do kamenných prodejen.
Podle průzkumu společnosti Datart si víc než polovina zákazníků vyhledá tipy na dárky na internetu, nicméně mnozí pak zavítají za jejich pořízením do prodejen.
Dárky objednejte včas
Nenastane-li nečekaná přírodní kalamita, měly by internetové obchody zvládnout doručit zboží objednané ještě v pondělí 21. prosince. APEK nicméně doporučuje využít s ohledem na vytíženost dopravců spíše dřívější termíny.
„U velkých spotřebičů zákazníkům radíme udělat objednávky do 15. prosince a ostatní spotřebiče je dobré objednat do pondělí 21. prosince při dovozu domů nebo do práce. Po tomto datu doporučujeme zajít do prodejny nebo si zboží objednat přes e-shop s vyzvednutím na prodejně,“ doporučila Iva Pavlousková ze společnosti Datart.
Z průzkumu Datartu vyplynulo, že dvě pětiny zákazníků, kteří si zboží objednají přes e-shop, volí osobní vyzvednutí v kamenné prodejně a téměř shodný počet si ho nechá zavézt domů.