Článek
Muži mají v porovnání s ženami k nakupování dárků laxnější přístup. Zatímco dvě třetiny žen už mají připravený alespoň jeden vánoční dárek, 55 procent mužů ještě s nákupy ani nezačalo.
Zatím nejčastější útrata za dárky: do tisícovky
Téměř tři pětiny Čechů zatím do vánočních dárků investovaly méně než 1000 korun. Pětina pak nakoupila dárky v rozmezí od tisícovky do dvou tisíc korun a další pětina pak za vánoční dárky již utratila více než dva tisíce korun.
Lidé si na vánoční útraty v převážné většině naplánují finanční limit, který nechtějí překročit. Pokud jde o plány na další útratu za dárky, polovina lidí chce své příští výdaje udržet pod dvěma tisícovkami. Zhruba třetina Čechů potom plánuje nákupy dalších dárků v rozmezí od dvou tisíc do pěti tisíc korun a jen 15 procent lidí chce utratit více než pět tisíc korun.
Většina lidí svůj finanční limit nepřekročí
I přesto, že Češi zatím nakoupili jen minimum dárků, mají jasno v tom, kam až mohou s utrácením zajít. Dvě pětiny z nich si myslí, že svoje plány na útratu za letošní Vánoce dokážou dodržet.
Zhruba tři z deseti lidí budou raději vybírat levnější dárky anebo jich koupí o něco méně, aby neutratili více, než si předsevzali. Jen osm procent lidí už teď ví, že svůj plánovaný rozpočet na dárky bude muset zvýšit.
Nejvíc se zatím nakupuje na internetu
Lidé, kteří už nějaké vánoční nákupy udělali, nejčastěji využili služeb internetových obchodů, téměř polovina všech vánočních dárků se zatím prodala on-line.
Dalším nejčastějším místem jsou velká nákupní centra, zákazníci si z nich zatím odnesli téměř 30 procent dárků. Zbytek pak nakoupili v supermarketech, hypermarketech nebo ve specializovaných obchodech mimo velká nákupní střediska.