Článek
Na způsobenou škodu většinou přijdete až po rozbalení balíčku. Kurýr už dávno odjel, není proto možné ji okamžitě reklamovat a přimět ho, aby si zboží vzal zpátky.
Za škodu do převzetí odpovídá prodejce
V každém případě, na nic nečekejte, škody na zboží ihned zdokumentujte a neprodleně se obraťte na prodávajícího. Odpovídá totiž za stav zakoupeného zboží až do okamžiku převzetí kupujícím. Na jeho vrub tedy jde i poškození zboží způsobené přepravcem.
Růst tržeb v maloobchodu zpomalil, daří se e-shopům
Nemusíte se proto domáhat náhrady škody u přepravce, ale můžete zboží klasicky reklamovat v e-shopu, kde jste jej zakoupili, nebo od smlouvy do 14 dnů odstoupit.
Na prodávajícím je vhodné zabalení zboží určeného k přepravě. Pokud z obchodních podmínek přepravce nevyplývají zvláštní pravidla pro balení určitého typu zboží, pak je třeba jej zabalit podle zvyklostí a s ohledem na jeho povahu.
Na zrušení smlouvy musíte výslovně upozornit
V případě, že se rozhodnete od smlouvy odstoupit, musí být dostatečně jasné, že si přejete smlouvu zrušit.
„Pouhé zaslání zboží zpět prodejci bez jakékoliv zprávy není možné, dalo by se vykládat třeba jako uplatnění reklamace, takže pozor na to. Vždy je třeba vyrozumět prodejce o odstoupení od smlouvy, které však stačí odeslat třeba e-mailem nebo sdělit telefonicky,“ upozornila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Jak dále dodala: „Pamatujte ale na to, že co je psáno, snáze se prokáže. Někdy vám tento krok ulehčí sám prodejce, který na svém webu nabídne vzorový formulář ke stažení pro tyto případy.“
O škodě informujte i přepravce
dTest upozorňuje i na skutečnost, že provozovatelé e-shopů se dostávají do nelehké pozice. Právo na náhradu škody a stejně tak i další práva z přepravní smlouvy totiž po vydání zásilky automaticky přecházejí na jejího příjemce. Pokud tedy reklamaci u přepravní společnosti uplatní prodávající, s největší pravděpodobností nebude akceptována.
Je proto i ve vašem zájmu informovat o poškození zásilky nejen prodávajícího, ale i přepravní společnost. S překontrolováním zboží a upozorněním na poškození zásilky neotálejte, mohlo by to přispět ke vzniku škody na straně prodávajícího. Bez vaší součinnosti totiž nemůže účinně uplatnit svůj nárok vůči přepravci.
„Zákon ukládá každému člověku, aby předcházel vzniku škod u ostatních. Lhostejnost vůči zájmům prodávajícího tak může v konečném důsledku dostihnout i vás,“ doplnila Hekšová.
Prohlášení není směrodatné
Ovšem ani přepravní společnost se své odpovědnosti za dodání poškozené zásilky zbavit nemůže. Není možné, aby se oháněla tím, že jste kurýrovi při převzetí balíku podepsal prohlášení, že je nepoškozený.
Takováto prohlášení potvrzují jen nepoškozenost vnějšího obalu. Pokud balík před kurýrem na místě neotevřete, pak ze stavu vnějšího obalu nelze vyvozovat, jak je na tom obsah balíku.
Na reklamaci 30 dnů
Pokud se rozhodnete od smlouvy neodstoupit a uplatníte reklamaci poškozeného zboží, počítejte s tím, že její vyřízení může trvat až 30 dní.
Také nemůžete po prodávajícím v souvislosti s reklamací požadovat okamžité vrácení peněz. To lze nárokovat jen tehdy, pokud by nebyla možná bezplatná oprava ani výměna za nový kus.
Vlastní doprava
„Reklamovat zboží z důvodu jeho poškození při přepravě naproti tomu nelze, pokud si přepravu zajišťujete sami nezávisle na prodávajícím. Předání zboží přepravci má pak z pohledu práva stejné účinky, jako byste jej sami převzali,“ upozornila Hekšová.