Hlavní obsah

Popelka měla utajeného autora

Právo, Blanka Kovaříková

Ani letos se Vánoce neobešly bez pohádky Tři oříšky pro Popelku, kterou natočil Václav Vorlíček v roce 1973. Mnoho let byla v titulcích uvedena jako autorka scénáře Bohumila Zelenková. Teprve po listopadu 1989 se mohlo přiznat, že skutečným autorem byl František Pavlíček.

Foto: Nova

Libuše Šafránková jako legendární Popelka ve filmové pohádce Tři oříšky pro Popelku

Článek

Počátkem sedmdesátých let minulého století, kdy František Pavlíček psal scénář k této pohádce, nezažíval snadné období.

V roce 1970 musel z politických důvodů opustit křeslo uměleckého ředitele Divadla na Vinohradech a dál mohl vykonávat jen dělnické profese. Chvíli byl skladníkem, topičem i domovníkem, ale ve skutečnosti byl hlavně plodným autorem.

Foto: ČTK

Na sklonku života byl František Pavlíček oceněn cenou Vladislava Vančury za umělecký a osobní vklad do filmové a televizní tvorby.

Připomeňme, že v šedesátých letech napsal mj. scénář k filmu Horoucí srdce o Boženě Němcové či k Vláčilově Markétě Lazararove…

Mnoho let působil jako dramaturg Československého rozhlasu, nějakou dobu v televizi a od roku 1956 byl zaměstnán ve Filmovém studiu Barrandov.

V období pražského jara 1968 se velmi angažoval v komunistické straně za její proměnu, byl dokonce členem ústředního výboru a počítalo se s ním jako s potenciálním ministrem kultury. Příchodem okupačních vojsk se vše změnilo.

Vědci zjišťovali, proč Němci a Norové milují českou Popelku

Domácí

Literární láska Božena Němcová

Jak vzpomínají Pavlíčkovi potomci, publicistka Michaela Vaňková a kameraman Roman Pavlíček, jejich tatínek měl několik literárních lásek. Jednou z největších byla Božena Němcová.

Foto: Profimedia.cz

Libuše Šafránková je v očích českého diváka stále nejkrásnější Popelkou.

„Patřil k českým autorům, kteří se s nadsázkou považovali za její syny. Velmi ji obdivoval nejen jako spisovatelku, ale i jako krásnou a výjimečnou ženu. Nápad na Popelku jako volnou adaptaci pohádky Boženy Němcové nosil v hlavě snad dvacet let. Paradoxně jej realizoval, až když byl zakázaným autorem. Naštěstí ho tehdy svým jménem zaštítila Bohumila Zelenková.

Foto: Profimedia.cz

Klobouk z peří, luk a kamizola, ale myslivec to není...

Tátovou dobrou duší byla také Helena Šimáčková, která za jeho ředitelování ve Vinohradském divadle působila jako dramaturgyně a po jeho vyhazovu z divadla dala dobrovolně výpověď. Se scénářem Tří oříšků mu pomáhala, vymyslela například tři hádanky, které dávala Popelka princi:

"Tváře umouněné od popela, ale kominík to není.

"Tváře umouněné od popela, ale kominík to není. Klobouk z peří, luk a kamizola, ale myslivec to není.

Šaty s vlečkou, stříbrem vyšívané, ale princezna to není, jasný pane.“

RECENZE: Stará pohádka oblékla nové šaty. Nejnovější filmová verze Popelky uchvátí kostýmy a výpravou

Kultura

Útěk z rodného gruntu

„Táta se narodil v roce 1923 v Lukově u Zlína v rodině zedníka, který ale měl silný vztah k půdě. Proto držel při chalupě malé hospodářství – kousek pronajatého pole, krávu, kozu, prase, slepice a králíky. Myslel si, že starost o půdu po něm převezme jeho jediný syn, ale ten chalupnickou robotu z duše nenáviděl. Měl štěstí, že ho v obecné škole začal vyučovat osvícený učitel Rudolf Matouš, který ho podporoval v lásce k literatuře a nakonec přemluvil rodiče, aby syna pustili na reálné gymnázium do Holešova,“ vzpomíná Michaela Vaňková.

Foto: ČTK

Prince si zahrál Pavel Trávníček.

Těsně po válce František Pavlíček definitivně opustil rodný grunt, když se vydal do Prahy studovat Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, obor slovanská literatura a estetika. „Lásku k půdě a k přírodě v sobě nakonec ale stejně našel. Pořídil si chalupu v Bezmíři a jak mohl, vysazoval stromy a staral se o zahradu,“ dodává dcera.

Košatý vypravěč

Když se Františku Pavlíčkovi narodily děti, nezbylo mu než jim vyprávět pohádky. Ne ovšem z knížek. Pohádky si vymýšlel. V padesátých letech je začal psát i pro rozhlas.

Foto: Barrandov Studio/fundus

Režie se ujal Václav Vorlíček.

„Vzpomínám, jak jsem si v neděli po obědě stoupla na židličku, abych dosáhla na rádio po drátě, a poslouchala jsem pohádku. Tátův styl jsem poznala, byl košatý, téměř barokní vypravěč a dával si záležet na krásné češtině,“ vzpomíná Michaela. Řadu pohádek adaptoval také pro Divadlo Jiřího Wolkra.

Foto: Barrandov Studio/fundus

Popelčin střevíček

Počátkem sedmdesátých let už František Pavlíček se svou původní rodinou nežil, a tak Michaela ani Roman nebyli u toho, když začal psát adaptaci Babičky, kterou v roce 1971 natočil jako dvoudílný film Antonín Moskalyk. „Zato víme, že táta osobně objevil Libušku Šafránkovou. Role Barunky v Babičce byla její první a nezapomenutelná.“

Zloději poslali zpět Popelčiny šaty ukradené na saském zámku

Koktejl

Láska jako inspirace

František Pavlíček potřeboval pro svou inspiraci lásku. Tou zřejmě životní se stala jeho druhá manželka Alena Břízová, dramaturgyně Čs. rozhlasu.

Během manželství s ní napsal Babičku, Prince Bajaju i Tři oříšky pro Popelku.

Ač byla o dvacet let mladší než on, zemřela v roce 1987 na rakovinu. Potřetí se oženil s Aleninou kamarádkou a také rozhlasovou dramaturgyní Evou Košlerovou. Právě její jméno figuruje u autorství řady Pavlíčkových filmových, rozhlasových i televizních pohádek.

Foto: Barrandov Studio/fundus

Kostýmy Theodora Pištěka vznikaly pro letní verzi a herci v nich pěkně vymrzli.

„Ačkoli působil jako veselý, velmi společenský extrovert, měl zároveň citlivou duši. Do světa pohádek utíkal před realitou. V roce 1977 byl signatářem Charty 77 a společenská situace ho samozřejmě trápila. Neustále se o ni zajímal a na to téma jsme vedli dlouhé debaty,“ říká Roman Pavlíček. Tatínka si paradoxně nejvíc užil tři roky před jeho smrtí (2004), když jako kameraman točil pohádku Královský slib, k níž jeho otec napsal scénář.

Pohádka o Popelce zřejmě pochází z Číny

Dítě a rodina

Tři střevíčky pro Popelku

Vraťme se však ještě na chvíli k legendární pohádce Tři oříšky pro Popelku. Původně se měla odehrávat v letní scenérii, ale na přání německého koproducenta se přepisovala pro zimní období.

Foto: Barrandov Studio/fundus

Kostým prince

Sníh jí nakonec opravdu dodal tu pravou romantiku a čistotu. Pohádku měla původně točit Věra Plívová Šimková, která chtěla, aby pohádka byla více moderní. Popelka dokonce měla jezdit na skútru.

Nakonec se režie ujal Václav Vorlíček. Krásné kostýmy Theodora Pištěka vznikaly právě pro původní „letní“ verzi, a tak v nich Libuška Šafránková a další protagonisté na sněhu pěkně vymrzli.

Foto: Profimedia.cz

Pohádka se natáčela na zámku Moritzburg nedaleko Drážďan.

V té době byl nedostatek kvalitních materiálů, ale že je značná část krásných rób ušitá z krimplenu, divákovo oko nepozná. Kostýmy dnes opečovávají v barrandovském fundusu a patří do té nejcennější části, tzv. sbírky kulturního dědictví.

A ještě jedna kuriozita nakonec: pro Popelku byly vyrobeny tři druhy růžových střevíčků – dva pohodlné s nižším podpatkem a jeden elegantnější, který ztratila cestou z plesu.

Německý zámek Moritzburg proslavila česká Popelka

Cestování

Související články

Pohádka o Popelce zřejmě pochází z Číny

Pohádky nás doprovázejí od dětství. Některé máme radši, jiné se nám nelíbí. Všechny mají jedno společné, dobro v nich vítězí a zlo je po zásluze potrestáno. Ne...

Výběr článků

Načítám