Článek
Odstoupit od nákupu na internetu lze buď zasláním e-mailu, nebo s využitím formuláře prodejce. Oznámení je potřeba učinit do čtrnácti dní, pak jsou další dva týdny na samotné vrácení zboží.
Jeho odeslání nazpět prodejci jde na náklady zákazníka. Obchodník ale musí vrátit částku v ceně zboží i poštovné za původní doručení, a to také ve lhůtě dvou týdnů.
K vyřízení je nutný doklad o koupi, tedy účtenka nebo faktura. „Zákon nestanoví, že musíme vracet zboží v původním obalu. Takový požadavek prodejce by tedy byl neoprávněný,“ řekla Právu Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Svetr nebo kniha pod stromečkem mohou zklamat
Podle ní je ale potřeba mít na paměti, že čtrnáctidenní lhůta pro odstoupení je na to, abychom se zbožím nakládali s mírou. Jestliže se jinak sníží jeho hodnota, smí prodejce požadovat náhradu.
„Nemůžeme očekávat, že v novém svetru vyrazíme na hory, pak ho srazíme v pračce a následně budeme požadovat vrácení kupní ceny,“ dodala Hekšová.
Například největší tuzemský e-shop Alza.cz nabízí nevhodný dárek do konce ledna vyměnit za voucher, s nímž lze pořídit něco jiného.
„Pokud zákazník vrátí zboží ve špatném stavu nebo je zboží znehodnoceno, nabídneme mu zpětný odběr za sníženou cenu formou poukazu, který zohledňuje míru opotřebení. V případě, že se jedná o produkty určené k péči o tělo nebo k hygieně, které jeví známky použití, není u takového zboží zpětný odběr možný,“ sdělila mluvčí Alzy Eliška Čeřovská.
Co se týče oblečení, například v obchodech C&A je možné nenošené a nepoškozené zboží s původní visačkou vracet osmadvacet dní. Produkty pořízené on-line však nelze vracet v kamenných prodejnách, jen poštou.
V prodejně obecně nárok ze zákona na odstoupení není. Pokud ale obchod něco takového nabízí, třeba v reklamě, musí splnit, co slíbil.
Přísnější reklamace
Jestliže je zboží poškozené, nefunguje nebo se i po uvedené lhůtě porouchá, je namístě ho reklamovat. Už skoro platí upravené podmínky, za nichž je reklamace možná. Zjednodušeně řečeno lze reklamovat pouze vady výrobní, které byly už při prodeji. Objeví-li se vada v prvním roce, má se za to, že je to vada výrobní a v tomto ohledu nemusíme prodejci nic prokazovat.
Pokud se výrobek pokazí až v druhém roce od nákupu, situace spotřebitele se poněkud zhoršuje. Podle zákona pak musí vadu sám prokázat.
V souhrnu by měl tedy spotřebitel při reklamaci prokázat, že zboží zakoupil u konkrétního prodejce, jedná se o výrobní vadu a tato vada se projevila v době dvou let od nákupu zboží.
Výběr náhrady je na zákazníkovi. Můžeme zvolit mezi dodáním nové věci nebo opravou. Za splnění dalších podmínek, například když je vada tak podstatná, že vlastně úplně znemožňuje věc užívat, pak lze od smlouvy odstoupit nebo požadovat slevu z kupní ceny.