Článek
Loď dlouhou 396 metrů vyrobila jihokorejská loděnice Daewo pro francouzské rejdařství CMA CGM. Domovským přístavem plavidla plujícího pod britskou vlajkou je Londýn. Marco Polo je prvním reprezentantem nové třídy kontejnerových lodí.
Loď dlouhou 396 metrů vyrobila jihokorejská loděnice Daewo pro francouzské rejdařství CMA CGM. Domovským přístavem plavidla plujícího pod britskou vlajkou je Londýn. Marco Polo je prvním reprezentantem nové třídy kontejnerových lodí.
Loď je plná superlativů, je větší než nejmodernější evropská letadlová loď Charles de Gaulle a je mnohokrát delší než luxusní loď Queen Mary, která má výtlak 151 000 tun.
Loď vyplula před týdnem z Hongkongu. Do Evropy plula přes Suezský kanál. Z Británie po vyložení části nákladu bude pokračovat do Brém.
Dosud největší kontejnerovou lodí na světě byla z třídy Maersk E-class, jejíž představitelkou byla Emma Maersk. Ta byla určena pro přepravu 11 000 kontejnerů, i když podle listu Daily Mail jich vezla i 15 000.
Loděnice Daewoo ale staví ještě větší kontejnerovou loď Maersk Triple E-class o délce 400 metrů, která přepraví 18 000 kontejnerů. Dvě budou spuštěny na vodu v příštím roce.
Tyto lodě ukazují, jak se rychle rozvíjí kontejnerová přeprava. Ještě v osmdesátých letech běžná kontejnerová loď uvezla okolo 1600 kontejnerů. Takto velké lodě jsou sice velmi drahé, okolo 190 miliónů dolarů, ale mají relativně nízkou spotřebu na tunu přepraveného nákladu.
Jen málo přístavů je ovšem schopno tyto lodě obsloužit, v Americe kupříkladu není žádný, pět je jich v Číně, další v Singapuru a tři v Evropě, kromě dvou výše zmíněných ještě rotterdamský.