Článek
Od začátku října odhalili pracovníci Check Pointu týdně v průměru více než 5300 různých nebezpečných nákupních webů. To představuje s průměrem letošního roku nárůst o 178 procent.
Problémem je i to, že lidé často vybírají vánoční dárky u počítačů v zaměstnání. „V listopadu měly tyto škodlivé webové stránky dopad týdně na v průměru 1 z 38 podnikových sítí. V říjnu ovlivnily tyto nebezpečné stránky týdně 1 ze 47 podnikových sítí, zatímco v předchozích měsících to byla jen 1 z 352 organizací týdně,“ varoval Pavel Krejčí, bezpečnostní expert Check Pointu.
Falešná výhra či snadný výdělek. Experti zachytili miliony phishingových stránek
Podvodné weby podle něj často parazitují na známých značkách, jako je například Michael Kors. Kyberzločinci je šíří zpravidla prostřednictvím nevyžádaných e-mailů, kde se hned v předmětu uvádí například „Módní kabelky MK se slevou 85 %, nakupte online ještě dnes“ nebo „Nakupujte všechny kabelky, tašky a peněženky Michael Kors se slevou až 70 %“.
„Kyberzločinci často napodobují také značku Ray-Ban a lákají na 90procentní slevy. Podobné e-maily nebo podvody na sociálních sítích jsou i v České republice poměrně běžné. Zprávy i weby mají obvykle poměrně atraktivní grafiku, aby se zvýšila šance na úspěch podvodu,“ konstatoval Krejčí.
Změna hesla, urgentní požadavky
Další podvody se zase maskují za web Amazon. Výjimkou přitom nejsou ani stránky, které podvodníci lokalizují do češtiny. „Prakticky každý rok vidíme s příchodem nákupní sezóny nárůst škodlivých webových stránek souvisejících s online nakupováním. Letošní čísla ale boří rekordy,“ podotkl bezpečnostní expert.
„Pokud se vám něco zdá až příliš dobré, pak to také s největší pravděpodobností bude podvod. Dávejte si pozor na různé napodobeniny známých stránek, na drobné změny v odkazech, nakupujte vždy jen ze spolehlivých zdrojů a nenechte se rozhodit nečekanými zprávami o změně hesla nebo jinými urgentními požadavky, které souvisí s vašimi účty. Na odkazy nikdy neklikejte a vždy navštivte stránky a váš účet napřímo,“ uzavřel Krejčí.