Článek
Mladí lidé, kteří jinak tradice příliš neřeší, si ty vánoční užívají. „Na zdobení stromečku se chystá 89 procent mileniálů, generace X (36 až 55 let) přitom stromek ozdobí jen v 79 procentech případů. Ještě větší rozdíl je mezi generacemi v pečení cukroví, které plánuje 78 procent mladých a jen 60 procent starších,“ rozebírá výsledky Kamil Kunc ze společnosti NMS market Research.
Kapra tolik neocení
Mileniálové častěji než generace X dodržují i různé symbolické tradice jako rozkrajování jablka, pouštění ořechových lodiček nebo lití olova. Překvapivé je, že skupina 15 až 25 let se na půlnoční mši chystá častěji než starší lidé.
Co si ale může téměř třetina mladších mileniálů na Štědrý večer odpustit, je kapr k večeři. Raději si dají lososa nebo kuřecí řízek.
„Z předchozích průzkumů zaměřených na mladou generaci nám vyplynulo, že mileniálové chtějí měnit zavedené pořádky a svobodně si nastavit vlastní pravidla. Vánoce ale vnímají jinak, tradice pro ně znamenají cenný čas s rodinou, kterou milují, i když to někdy neradi přiznávají,“ říká Rostislav Starý z agentury PR.Konektor.
Dárky raději dávají, většinu koupí na internetu
Mladší mileniálové letos koupí v průměru 10 dárků, starší mileniálové 15 a generace X jich nakoupí 11. Téměř čtvrtina mileniálů v průzkumu uvedla, že dárky bude kupovat i v zahraničí, 60 procent přitom nakoupí více dárků on-line než kdekoliv jinde.
Ačkoli mladí lidé spoustu jiných věcí nechávají na poslední chvíli, k nákupu dárků přistupují zodpovědně, 46 procent z nich je podle průzkumu nakupuje v průběhu celého podzimu, dalších 40 procent v prosinci, na poslední týden před Vánoci spoléhá jen šest procent z nich. O půjčce na vánoční dárky navíc uvažují jen dvě procenta.
Finanční zdroje
Mladí ve věku 15 až 25 let za všechny vánoční dárky utratí v průměru 3700 Kč, lidé do 35 pak investují 7600 Kč a lidé nad 35 o 300 Kč méně.
„Nejmladší skupina má pochopitelně omezené finanční zdroje, protože většinou ještě studuje. Starší mileniálové už obvykle mají vlastní příjem, proto si mohou dovolit dvojnásobnou útratu za vánoční dárky než mladší. Příslušníci generace X podle našeho průzkumu kupují méně dárků, ale spíše dražších,“ dodává Kunc.
Za pozornost rovněž stojí, že naprostou většinu baví dávat dárky. Třetina mladších mileniálů by si k Vánocům nejvíce přála nějaký zážitek, starší preferují peníze. A 62 procent by prý potěšilo, kdyby někdo místo nákupu dárku pro ně přispěl na dobročinné účely.