Článek
Na vlastní kůži se o tom mohou v posledních dnech přesvědčit zákazníci obchodního řetězce Lidl. Na ty číhá na různých sociálních sítích – nejčastěji na Facebooku – nabídka na slevový kupón ve výši 2500 Kč.
Ten důvěřivci získají údajně za to, když vyplní na webu společnosti dotazník a kontaktní údaje, a to včetně jména, mobilního telefonu a e-mailu. Ve skutečnosti však zmiňované stránky nemají s Lidlem vůbec nic společného, jde jen o trik počítačových pirátů.
Obchodní řetězec se již od slevových kupónů distancoval. „Máme pro Vás upozornění na podvodnou akci, která se šíří po internetu a nabízí za vyplnění dotazníku poukázky do našich prodejen. Jde o podvod, naše společnost s tím nemá nic společného,“ stojí v prohlášení Lidlu.
Zástupci společnosti zároveň varovali, že podobné triky mohou kyberzločinci zkoušet také pod hlavičkou jiného obchodníka. „Buďte prosím před Vánocemi obzvlášť opatrní na podobné akce. Vždy se raději informujte přímo u avizované společnosti,“ doporučila firma.
Uživatele připraví o peníze
Přesně to se totiž stalo zkraje letošního roku, kdy pro změnu obchodníci lákali zákazníky na novoroční výprodeje. Tehdy se podvodníci vydávali za zaměstnance Penny Marketu. V prohlížeči se zobrazila reklama, která lákala na mnohatisícové poukázky. Vyhrát šest nebo 12 tisíc korun mohl každý uživatel po zodpovězení tří jednoduchých otázek.
Pro získání ceny pak musel uživatel ještě vyplnit své jméno a telefonní číslo a zavolat na „zákaznickou“ linku, aby si svou odměnu vyzvedl. Ale právě v tom byl zakopaný pes, protože minuta hovoru byla zpoplatněna částkou 50 Kč, na což koneckonců upozorňovala drobným písmem i samotná „výherní“ nabídka. Provozovatelé této služby se tak chránili před případnou snahou lidí o vrácení peněz.
Penny Market a Lidl přitom nejsou jediné obchody, které se v soutěžích objevily. Poukázky s hodnotou 12 000 Kč byly nabízeny také pro Billu či Tesco. [celá zpráva]