Článek
„Letošním trendem je zdůraznit krásu a čistotu skla jako materiálu,“ říká Klára Hovorková z firmy Decor by Glassor, pro kterou křehké vánoční produkty vyrábějí skláři z Liberce a okolí. V kurzu jsou letos velmi jemné, minimalistické skleněné ozdoby s decentním dekorem, například s jemnými perličkami, nebo si vystačí i bez něj.
„Trendy jsou spíše teplejší odstíny, ať už teplá oranžová, až do cihlové barvy, burgundy, vínové, nebo teplá zelená, až skoro khaki,“ představuje paletu, jež v roce 2024 bude vládnout vánočním stromkům.
„A trendy jsou i ozdoby, které jsou až poloprůhledné, to znamená, že nejsou stříbřené zevnitř, ale jsou zčásti průsvitné,“ přibližuje Hovorková. Slušet by jim to podle ní mělo nejenom na vánočním smrčku či borovici, ale také v podobě dekorace interiéru. Dají se pověsit třeba nad stůl, do okna nebo do arkýře.
Plán pečení vánočního cukroví vám pomůže minimalizovat stres
„A tím, že na ně třeba v okně svítí světlo, lom světla způsobí, že ozdoby udělají úplně jinou vánoční atmosféru,“ věří manažerka.
Podle vsetínského výrobního družstva Irisa letos roste zájem o jednoduché přírodní dekory, které ladí s moderními interiéry.
„Hlavními trendy jsou jemné pastelové barvy, ale i klasika – červené, bílé, modré a zlaté ozdoby. Oproti předchozím rokům se také zvyšuje poptávka po personalizovaných ozdobách, které zákazníkům umožňují přidat vlastní dotek a příběh,“ uvedl za firmu Vlastimil Juřička. Na ozdoby je možné si třeba nechat namalovat jména.
Firma letos vyrobí asi 900 tisíc ozdob, zhruba o 100 tisíc více než loni. Zájem o ně je nejenom v Česku, ale také v Německu, Rakousku nebo Slovensku.
Rampouchy i prasátka
Kromě klasických tvarů koulí, oliv nebo rampouchů jsou oblíbené i ozdoby v tzv. volných tvarech, které nemají pevnou formu. Pro skláře jsou ale náročnější na výrobu.
„Aby se sklář naučil vyfouknout několik takových stejných ozdob, musí to být opravdu velký profesionál, protože se ozdoby v různém momentu nahřívají a v různém momentu vyfoukávají, a je to velmi náročná práce,“ vysvětluje Hovorková.
Třeba sklář Libor Bursa ze Železného Brodu fouká ze skla nejčastěji klasické vánoční koule, zvonečky, houby či zvířata jako ptáčky nebo prasátka. Právě poslední jmenované si podle něj dlouhodobě drží mezi lidmi největší oblibu.
A jak dlouho mu trvá vyrobit jeden kus? „Záleží na provedení a velikosti prasátka, počítám 15 až 20 minut,“ odhaduje sklář, který šel do učení v roce 1975 a oboru se věnuje celý profesní život.
Ladí celý domov
Baňkami na stromek to ale nekončí, lidé se na svátky čím dál více zamýšlejí nad sladěním celého interiéru svého domova včetně sváteční tabule, mnohdy do posledního detailu.
„To znamená, že když si v jednom dekoru vyberou třeba právě vánoční ozdoby, pořídí si k tomu ve stejném dekoru ještě běhoun na stůl, nápojové sklo, mísy a další produkty,“ dodává Hovorková. V identickém stylu se mohou nést i interiérové svíčky, vázy či ubrousky a balicí papír na dárky.
Aktuální vzory a barvy produktů a bytového designu vycházejí z dlouhodobějších trendů, které čeští výrobci sledují. „Jezdíme na různé veletrhy, na nich jsou ty trendy s předstihem, sledujeme sociální sítě, trendsettery v oboru a velké světové značky,“ vysvětluje odbornice.