Článek
„U většiny kategorií došlo k mírnému nárůstu cen. Telefony, o které mají uživatelé největší zájem, zdražily v průměru o procento. Chytré hodinky dokonce o 17 procent,“ dodala Geltner. Naopak, až o 15 procent jsou levnější kávovary, lednice a vánoční osvětlení.
Výraznější zdražování na letošním vánočním trhu pomáhá brzdit snížená poptávka. Vysoká inflace a pokles reálných mezd nutí lidi šetřit. V říjnu činila meziroční inflace 8,5 procenta. Pokles maloobchodních prodejů sice začal brzdit, přesto podle dat Českého statistického úřadu dál trvá.
„Každý prodejce se snaží utrhnout co největší sousto, cesta vede přes sníženou cenu. Oproti loňsku jsme zaznamenali pokles o pět procent,“ řekl Právu Michal Navrátil, obchodní ředitel řetězce Electro World.
Čtvrtina domácností nakupuje dárky těsně před Vánocemi, odhalil průzkum
Zmíněný průzkum internetového prodejce elektroniky CZC ukazuje, že právě elektroniku se chystá nadělovat 67 procent respondentů, zhruba čtvrtina neví a jen sedm procent lidí ji určitě vybírat nebude.
Oproti předešlým letům se mění i skladba elektronického zboží, o které je největší zájem. Například tradičně oblíbené chytré telefony v tomto ohledu již pravděpodobně dosáhly svého stropu.
„Aktuálně jsou v meziročním srovnání v poklesu o dvě procenta,“ upozornila mluvčí dalšího internetového srovnávače Heureka.cz Lucie Dlouhá. Téměř čtvrtinový nárůst naopak zaznamenávají fény, daří se také příslušenství k počítačům, jako jsou klávesnice nebo monitory, popsala zájem zákazníků.
Anketa
V posledních týdnech se podle Dlouhé dobře prodávají také kuchyňské roboty, elektrické zubní kartáčky a holicí strojky, podobně jako dlouhodobě oblíbené herní konzole.
Obchody společnosti Datart, která je jedním z největších prodejců elektroniky a spotřebičů v zemi, čekají před Vánocemi zájem především o produkty péče o zdraví a krásu. „Například o ultrazvukové špachtle a přístroje k péči o zuby,“ zmínila žádané zboží mluvčí firmy Petra Psotková. Připomněla, že i tady si lidé vybírají chytré hodinky, mobilní telefony a příslušenství k nim.
Snahu Čechů v nejisté době ušetřit vidí Psotková i za výběrem dalších druhů zboží. „Příkladem může být nárůst prodejů nářadí. Místo toho, aby si lidé na jednodušší práce zaplatili profesionály, raději to zvládnou svépomocí,“ popisuje zájem o vrtačky a jiné nářadí.
Přes trvající pokles maloobchodních prodejů ožily s blížícími se vánočními svátky e-shopy. V říjnu podle Českého statistického úřadu utržily meziročně o 5,3 procenta víc. Průzkum CZC ukazuje, že více než polovina dotázaných kupuje dárky přes internet. Zaplatí a nechá si zboží dopravit domů nebo do blízkého místa. Více než třetina si objednávku dojde vyzvednout do obchodu.