Hlavní obsah

E-shopy s elektronikou praskají už teď ve švech, nárůst objednávek je až 80 procent

Novinky, Miloslav Fišer

Někteří prodejci teprve chystají spuštění svých vánočních kampaní, nákupní horečka ale již podle všeho vypukla v případě internetových obchodů s elektronikou naplno. Někteří prodejci evidují dokonce i více než 80procentní nárůst objednávek v meziměsíčním srovnání. Vyplývá to z informací největších tuzemských obchodů s elektronikou, které Novinky.cz oslovily.

BEZ KOMENTÁŘE: Prodejna Alzy v Holešovicích ve čtvrtek 5.11. odpolene praská ve švechVideo: Dana Kysučanová, Novinky

Článek

„Momentálně rosteme již více než 50 % vs. loňský rok a v listopadu růst dále akceleruje, a to díky významnému navýšení skladovací plochy a s tím i zásob. Daří se nám nakupovat i hůře dostupné zboží, jako jsou notebooky a další,“ uvedl na dotaz Novinek Miroslav Kövary, ředitel prodejní sítě Alzy.

V některých obchodech je nárůst dokonce ještě vyšší. „V posledním měsíci se zvýšil počet objednávek v e-shopu o více než 80 procent,“ konstatovala mluvčí Datartu Eva Kočicová. Patrně i v souvislosti s vládními opatřeními kvůli šíření koronaviru lidé přesunuli své objednávky v hojné míře na internet a v této nejisté době je nechtějí nechávat na poslední chvíli.

Zavřené obchody bojují o lidi na internetu

Ekonomika

„V odhadech předvánočních prodejů jsme byli letos opatrní. I když se dalo očekávat, že se část nákupů přesune na internet, podle našeho průzkumu až polovina zákazníků plánovala za vánoční nákupy elektroniky utratit méně peněz než v minulých letech. V posledních dvou týdnech ale prodeje velmi rychle rostou, minulý týden byl meziroční nárůst 83 %. Vypadá to tedy, že vánoční nákupy se letos opravdu budou odehrávat hlavně v on-line prostředí. Záleží ovšem ještě na tom, kdy a v jakém režimu se znovu otevřou kamenné prodejny,“ podotkl Tomáš Pilský, obchodní ředitel CZC.cz.

Zákazníky na parkoviště nepustili

Velký nápor zákazníků byl patrný minulý týden v pražských Holešovicích, kde je centrála Alzy. V pondělí a ve čtvrtek tam pro své objednávky vyrazilo tolik lidí, že další již nepouštěli pracovníci ostrahy ani na parkoviště, jak je vidět i na videu v úvodu článku.

Vidíme rostoucí zájem o doručování domů, kdy se zákazníci s kurýrem ideálně vůbec nemusejí potkat. Stačí, když si po SMS potvrdí, kde zásilku nechat.

„Na všech pobočkách primárně respektujeme veškerá nařízení státu,“ reagoval na dotaz Novinek Kövary. Doplnil, že lidé mají spoustu možností, jak své objednávky vyzvednout, pokud je nechtějí posílat prostřednictvím přepravní služby: „Momentálně máme 390 vlastních výdejních míst, z toho je 39 prodejen a 351 AlzaBoxů. Nově jsme například otevřeli pobočku v Benešově nebo další AlzaBox na Praze 7.“

PlayStation 5 za 20 000 korun? Překupníci se snaží vydělat na nedostatku konzolí

Hardware

Vybrané způsoby dopravy nabízí Alza zdarma, jinak cena za doručení začíná na 45 korunách. Právě proto bylo patrně v minulém týdnu v pražských Holešovicích tak přeplněno, jde totiž o jednu z bezplatných variant.

U ostatních obchodů je přitom situace jiná, lidé využívají alternativní způsoby dopravy. „Ačkoli do letošního roku dávali zákazníci přednost vyzvedávání zásilek na výdejních místech, kvůli šíření nového koronaviru se už na jaře tento poměr výrazně změnil. Faktor bezpečí je pro lidi čím dál důležitější a my opět vidíme rostoucí zájem o doručování domů, kdy se zákazníci s kurýrem ideálně vůbec nemusejí potkat. Stačí, když si po SMS potvrdí, kde zásilku nechat,“ prohlásila mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková.

„Je zřejmé, že roste poptávka po doručení domů oproti vyzvednutí na pobočce. Zatímco v běžné sezoně si nechá objednávku poslat domů zhruba 30 % zákazníků, letos je to už polovina. Do konce listopadu a v prosinci očekáváme, že se toto číslo i díky Black Friday nabídce ještě zvýší a většinu objednávek doručíme až domů. I přes zvýšený počet objednávek se nám daří doručovat zboží včas,“ uvedl Pilský.

Před Vánocemi e-shopy nabírají

Pilský přiznal, že CZC.cz kvůli tomu před Vánocemi posílilo tým: „Abychom tento komfort pro zákazníky zachovali i před vánočními svátky, museli jsme reagovat a personálně posílit nad původní sezonní plán. Běžně v tuto dobu personálně rosteme o 100 %, letos je to vzhledem ke všem změnám ještě více. Navíc jsme rozšířili sklad o 25 % plochy.“

Knihkupci doufají, že je udrží e-shop a rozvozy

Kultura

„Po personální stránce se na vánoční sezonu připravujeme už od konce léta. Stavy zaměstnanců v prodejnách a skladech potřebujeme každý rok posílit o stovky brigádníků. Jedná se o pozice především do skladu, abychom v sezoně zajistili rychlé vyřízení objednávek, na prodejny a do zákaznického centra,“ doplnila Kočicová z Datartu.

Totožná je situace také v Alze a Mallu, také tyto internetové obchody své kapacity rozšiřují. „Stejně jako každý rok věnujeme i letos největší pozornost kapacitám ve skladech, především v našem distribučním centru Jirny u Prahy, které funguje 24 hodin 7 dní v týdnu. V tu největší špičku plánujeme doplnit tým o více než 100 lidí. Další brigádníky budeme přijímat také do naší výdejní sítě a na zákaznickou linku,“ uzavřela Hobíková.

Přesto by zákazníci letos nákupy dárků neměli nechávat na poslední chvíli. A to nejen kvůli tomu, že atraktivní nabídky jsou velmi rychle rozebrány, ale také kvůli tomu, že se vládní opatření mohou v nadcházejících týdnech klidně i zpřísnit – byť je epidemiologická situace v posledních dnech den ode dne lepší.

Výběr článků

Načítám