Článek
Vánoční sezona tradičně tvoří asi třetinu obratu českých elektronických obchodů. V letošním roce by si tak v posledních měsících roku měly podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) rozdělit přes 50 miliard korun.
Zároveň se však očekává pokračování trendu z minulých let, tedy posilování velkých hráčů a naopak snižování ziskovosti malých a středních e-shopů vinou stále nižších marží. Provozovatelé obchodů proto hledají alternativní cesty, jak minimalizovat náklady na objednávky.
Problémy působí i přehřátý logistický trh, na kterém je vyjednání specifických podmínek a dostatečné kapacity pro malý nebo střední e-shop problematické. Proto bude pokračovat tlak na oddělení logistiky od zbytku nákupního procesu, tedy především od platby.
Lákadla operátorů před Vánocemi? Hitem letošního roku jsou televize
Podle zástupců e-shopů by se tak „na černé listině” mohla ocitnout například dobírka – jedna z nejrozšířenějších platebních metod na českém internetu. Pro elektronické obchody je dlouhodobě komplikovaná kvůli logistickým nákladům, které je třeba proplatit, i když si zákazník zboží nepřevezme.
„Je třeba si uvědomit, že klasická ‘dobírková vratka’ stojí e-shop kolem stokoruny plus pochopitelně ztráta zisku z obchodu, přičemž počet vratek se přes Vánoce zvedá několikanásobně právě kvůli přetížení e-shopů,” uvedl Adam Kolesa z Mall.cz.
E-shopy Čechy baví, každý druhý nakupuje na internetu i vícekrát do měsíce
U dobírky nastává i například situace, kdy zákazník zboží nepřevezme, protože při rozvozu u sebe zrovna nemá peníze nebo kreditní kartu a zboží se vrací do skladu, vznikají z toho náklady pro e-shop.
Jako jeden z budoucích platebních nástrojů, který dokáže výše popsané problémy efektivně řešit, se skloňuje odložená platba. Ta je sice stále menšinovým, zároveň však nejrychleji rostoucím platebním nástrojem.
Jak to funguje? Zákazník zakoupí a odebere zboží, které za něj ale zaplatí platební služba, které na českém trhu nabízí několik firem. Pak má zpravidla dva týdny čas uhradit vybranou platební metodou, cena se po tuto dobu nijak nenavyšuje.
Pokud platí více věcí z různých e-shopů, může to pak zaplatit naráz, zároveň pokud by zboží vracel či reklamoval, nemusí platit vůbec.
Ztráta kontroly
„V současné době možnost odložené platby nabízí více než tisíc českých internetových obchodů, z hlediska jejich velikosti dle obratu se ale jedná přibližně o třetinu trhu. Obliba tohoto způsobu platby záleží ve velké míře na konkrétní kategorii kupovaného zboží – například při objednávce oblečení je výhoda platby po vyzkoušení zřejmá a oblíbená,” řekl Novinkám šéf Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.
ČOI: Mnoho e-shopů nadále porušuje práva spotřebitelů
Někteří z provozovatelů odložených plateb nabízí například možnost platby nákupů jednou úhradou na konci měsíce, což přináší pro zákazníky další zjednodušení nákupu.
„Za nevýhodu lze samozřejmě považovat potenciální riziko špatného odhadu platebních možností, kdy zákazník může ztratit přehled o úhradách, kterého po uplynutí lhůty čekají,” upozornil.
I zástupci některých e-shopů při propagaci metody uvádějí, že odložená platba je na Vánoce oblíbená, protože umožňuje nakoupit dárky pro ostatní a zaplatit je pak až z peněz, které dostane darem. Rizika této metody jsou zjevná, pokud očekávané finanční dary zklamou.