Hlavní obsah

Domácnosti utratí za Vánoce přes 13 tisíc korun

PRAHA

Průměrné vánoční výdaje českých domácností vzrostly téměř na 13 500 korun (asi 506 eur). Podle studie společnosti Deloitte leots opět vzrostou, a to o 2,6 procenta. Některé tuzemské domácnosti ale kvůli vyšším cenám energií a potravin budou zřejmě redukovat své útraty za dárky či potraviny na vánoční stůl, aby vystačily s penězi.

Článek

"Česká republika patří k nemnoha evropským zemím, v nichž se letos o Vánocích výdaje proti loňsku pravděpodobně zvýší," řekla Václava Seibertová ze společnosti Deloitte. Z vánočních útrat české rodiny připadne zhruba 8100 korun na dárky, 3700 korun na potraviny a 1600 korun na společenské vyžití.

Nejvyšší vánoční výdaje z evropských zemí plánují Irové (1431 eur) a nejnižší Nizozemci (411 eur). Nižší vánoční útraty než české domácností budou mít například i rodiny v Německu (420 eur).

"ČR, která byla do průzkumu zahrnuta poprvé, jasně vykazuje stejnou míru spotřeby jako západoevropské země," podotkla Seibertová.

Zhruba 41 procent českých domácností uvedlo, že vyšší ceny základních potravin neovlivní jejich vánoční nákupy. Naproti tomu 27 procent rodin kvůli vyšším cenám plánuje na vánoční stůl nakoupit méně dárků i jídla.

Na dárky 60 % rozpočtu

Polovina Čechů přesto v průzkumu uvedla, že letos zřejmě pořídí více dárků než loni. Pouze pětina dotazovaných si myslí, že dárků nakoupí méně. Mezi nejčastější vánoční dárky i letos budou v Česku patřit parfémy, knihy, oblečení a obuv. Polovina českých dětí pak pod vánočním stromečkem najde různé stavebnice a kreativní hračky a zhruba třetina jich dostane mobilní telefon či jízdní kolo.

Ze studie vyplývá, že průměrně domácnosti na dárky vydají 60 procent rozpočtu, na jídlo čtvrtinu a na společenské vyžití 12 procent. "Distributoři mají bezpochyby stále ještě čas oznámit, jaké bude skutečné zvýšení cen potravin, aby opravili mylný dojem a vyhnuli se zmrazení výdajů na dárky," upozornil Martin Tesař ze společnosti Deloitte.

Velká část Čechů nakoupí dárky v internetových obchodech, které jsou stále populárnější. "Dvě třetiny Čechů využijí internet pro informaci a vyhledávání příležitostí, přičemž 38 procent českých uživatelů přes internet vánoční dárky přímo nakoupí," poznamenala Seibertová.

K nákupům potravin lidé podle ní nejčastěji využijí hypermarkety a dárky budou pořizovat v tradičních obchodních domech.

Související témata:

Výběr článků

Načítám