Článek
Hrát si pro děti znamená možnost vyjádřit vlastní představivost. V tomto směru je „volná hra“ pro děti velmi důležitá, protože během ní přebírají iniciativu a tvoří a mění věci dle svých přání. Právě na tomto principu jsou založeny i některé stolní hry, jejichž cílem je děti zábavnou formou vést k užívání vlastní kreativity.
„Hry mají pro děti v každém věku jiný význam. Pro ty předškolní jsou hlavně zábavnou cestou, jak se naučit dodržovat pravidla, vyrovnávat se s prohrou nebo myslet kreativně, rozvíjejí schopnosti soustředění, sebeovládání nebo umění řešit problémy,“ vysvětluje PhDr. Václav Mertin z Katedry psychologie Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze a dodává:
„Deskové hry mají řadu dalších benefitů – děti si při nich osvojují plánování a učí se přijímat zodpovědnost za svá rozhodnutí. Pokud si hrají společně s rodiči, přejímají od nich potřebné vzorce chování a vzájemně se více sbližují.“
Doporučení pro šťastné hraní |
---|
Nepředpokládejte, že co se v dětství líbilo vám, bude bavit i vaše děti. Vyzkoušet budete muset pravděpodobně víc her, a je možné, že určité hry vaše děti vůbec nezaujmou. Některá hra čeká na svůj čas, který skutečně přijde, jiná se ho nikdy nedočká. |
Slýcháváte, že děti mají moc hraček a že si s většinou stejně nehrají? Určitý nadbytek (pokud to finanční situace dovoluje) není na škodu. Umožnuje dětem výběr a poskytuje různorodost podnětů. |
Děti zbožňují hraní s rodiči. Pokud je vyzvete k hernímu utkání, zapomenou na televizi i internet. |
Mezi dětmi jsou obrovské rozdíly v tom, jak hry s pravidly chápou, jak dlouho u nich vydrží. Nesrovnávejte tedy přístupy dětí ke hře a dovolte každému vlastní tempo i pojetí. |
Dítě chce uspět a vyhrát. Pokud si někdo myslí, že se dítě musí naučit prohrávat, protože v dospělosti se jen nevyhrává, tak má pravdu, ale zejména pro menší dítě to platí v podstatě v menší míře. Dítě musí častěji vyhrát a jen vzácně prohrát. |
Pokud vaše dítě přestala hra bavit, může to být tím, že mu už neposkytuje dostatek podnětů pro rozvoj. Ujistěte se, že odpovídá jeho věkové kategorii a potřebám, popřípadě se porozhlédněte po adekvátní náhradě. Nová hra má vždy větší šanci na úspěch. |
Některé výzkumy dokonce tvrdí, že hraní společenských deskových her alespoň dvakrát týdně u dětí zvyšuje rychlost myšlenkových operací, u žáků základních škol to může být až o 30 %.
Sice to neznamená, že hraní her udělá z dítěte génia, ale potvrzuje se, že má významný podíl na rozvoji jeho myšlení. Pokud nutí pravidla hry malého hráče zároveň počítat, zvyšují se posléze jeho šance na úspěch v matematice.
Podle české vývojářky her Lucie Kovaříkové z Dino Toys mohou rodiče podpořit pozitivní aspekt učení hrou i tím, že nechají děti jejich taktiku vysvětlit.
Může se vám hodit na službě Zboží.cz: