Článek
Zatímco lidé plánovali podle společnosti Deloitte loni utratit za dárky osm tisíc, letos je to podle jiného průzkumu agentury NMS jen pět tisíc korun. Podle průzkumu společnosti Unilever se lidé chystají utratit za dárky v průměru dokonce pouze 3667 korun, což je o 1350 korun méně než v roce 2006, kdy jejich průměrné výdaje za vánoční dárky činily 5017 korun.
Předpokládaná útrata za vánoční dárky se přitom snížila hlavně v domácnostech s vyššími příjmy. V roce 2006 plánovalo až 38 procent českých domácností za vánoční dárky utratit více než 10 000 korun, v letošním roce je takových domácností 29 procent. Více než 20 000 korun mělo předloni v úmyslu utratit až 12 procent domácností, letos jich je pouze jedno procento.
Opatrnější spotřebitele už tolik nelákají úvěry
"Důvody tohoto poklesu nejsou zcela jednoznačné. Pokles předpokládané útraty za vánoční dárky, který průzkum ukázal, přisuzujeme větší opatrnosti spotřebitelů, případně racionalizaci výdajů u lidí s vyšší příjmy,“ řekl ČTK ředitel průzkumu trhu společnosti Unilever Petr Hantych.
Obecně se očekává, že Češi nebudou tak často v předvánočním období jako v jiných letech využívat nabídku různých spotřebitelských úvěrů.
Že Češi letos z obav z dopadů finanční krize na českou ekonomiku budou trochu více držet ruku na kapse, potvrzují i rostoucí zisky internetových prodejců. Zatímco údaje o maloobchodním prodeji poslední měsíce brzdí tempo, internetoví prodejci jsou spokojeni, jejich tržby naopak rostou. Důvod je jediný: prostřednictvím internetu lze řadu zboží zakoupit levněji než v kamenných obchodech.
Krize brzdí nákupy
Proč jsou letos lidé v odhadech, kolik utratí na Vánoce, opatrní, je zřejmé. Podle říjnového průzkumu společnosti Median se více než 60 procent dotázaných Čechů a Češek obává, že se jejich rodinám v důsledku dopadů finanční krize na českou ekonomiku zhorší životní úroveň. Z toho téměř polovina se o svou životní úroveň bojí velmi. Přes sedm procent lidí naopak o svou životní úroveň nemá strach.
Podle psychologů ale přes všechny tyto signály a očekávání nemusejí mít obchodníci na čele příliš hluboké vrásky. Pokud se do Vánoc na finančních trzích nic až tak dramatického nestane, touha dělat radost nakonec převáží nad obavami, tvrdí. Tomu napovídá i fakt, že dluhy, které mají české domácnosti u bank, stále rostou. Jen za září si lidé půjčili dalších 14 miliard korun, celková zadluženost domácností u finančních institucí tak přesáhla 840 miliard korun.
I podle ekonomických analytiků šetření jako tvrdá realita života domácností nastane až v příštím roce – pokud například ve svém okolí uvidí, že lidé skutečně přicházejí o práci a zavírají se další firmy.