Hlavní obsah

Češi před Vánocemi utratili v e-shopech rekordní sumu

Aktualizováno

Češi na internetu utratili v předvánočním období rekordních 52 miliard korun, což je o 16 procent více než loni. Za celý rok trh rostl o 14 procent. Nejsilnější týden, během něhož lidé utratili 5,5 miliardy Kč, odstartovalo pondělí 9. prosince. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci.

Vánoční shon v pražských nákupních centrechVideo: Novinky

Článek

„Také v roce 2019 dosáhla česká e-commerce před Vánoci rekordních výsledků. Obraty podle našich dat vzrostly o 16 procent oproti loňskému roku, což hodnotíme jednoznačně jako úspěch. Od roku 2015 se pak hodnota zboží prodaného on-line zdvojnásobila,” řekl ČTK výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.

Vůbec nejsilnějším dnem bylo pondělí 16. prosince, kdy Češi utratili na internetu přes 1,2 miliardy korun. Špička trvala zhruba do 20. prosince, kdy ještě dopravci garantovali dodání zboží před Štědrým dnem.

Pro dárky z e-shopů nejčastěji míříme do externích výdejen zboží

Vánoce

Podle Vetyšky byly letošní Vánoce na internetu bez významnějších komplikací a dárky by měly dorazit pod stromek včas. Výrazné problémy nehlásí ani dopravci. „My dnes standardně doručujeme, jsou prodloužené otevírací doby na poštách a vážnější problémy nezaznamenáváme,” řekl ČTK mluvčí pošty Matyáš Vitík.

Navážou novoroční slevy

Na nejvýznamnější prodejní období plynule navážou povánoční slevy, které spustí e-shopy prakticky ihned po svátcích. Jelikož stále více Čechů dostává pod stromeček dárky v podobě finanční hotovosti, dají se podle Vetyšky předpokládat významné prodeje také na přelomu roku. „Internetové obchody spustí zvýhodněné nabídky nejpozději na začátku nového roku, aby si vytvořily skladové kapacity pro nové sezonní zboží,” dodal.

Obchody praskají ve švech, Češi před Vánocemi utrácejí jako diví

Ekonomika

Mezi nejoblíbenější dárky na internetu patří dlouhodobě oblečení, elektronika nebo knihy. Uplatňují se ale i dárkové poukázky. Letos bylo například možné darovat poukaz na sdílení aut Anytime. Někteří prodejci spojili předvánoční špičku s charitou. Například Alza.cz na svých stránkách spustila platformu, kde mohou uživatelé posílat peníze na charitativní projekty podle vlastního výběru. Obchodník si v rámci aplikace Souhvězdí pomoci z posílané částky nic nestrhává ani nevyžaduje nákup zboží.

Loni e-shopy utržily 135 miliard, čísla za celý letošní rok oznámí na začátku ledna.

Výběr článků

Načítám