Hlavní obsah

Češi před Vánocemi nakupují, jako by krize vůbec nebyla

Vánoční nákupy nabraly v Česku na obrátkách a někteří obchodníci za uplynulý víkend poprvé v letošním předvánočním období vykázali vyšší tržby, než měli ve stejnou dobu loni, kdy Česko ještě naplno nezasáhla hospodářská krize. Lidé ve velkém nakupují nejen suroviny na pečení a potraviny určené na vánoční stůl, ale také dárky pro své blízké.

Foto: Archiv, Právo

Článek

Meziroční nárůst tržeb o několik procent za třetí adventní víkend hlásí například hypermarkety Globus. "Tento víkend byl pro nás lepší než ten loňský," řekl v neděli jednatel společnosti Globus ČR Petr Vyhnálek. Vyšší tržby podle něj zřejmě souvisejí s předvánočním výprodejem, který hypermarkety Globus zahájily v pátek, kdy zlevnily sezonní zboží až o 70 procent. Vyhnálek podotkl, že tento týden byl navíc výplatní termín a povzbudit lidi k vánočním nákupům mohla i víkendová změna počasí, které dosud blížící se Vánoce nepřipomínalo.

Vyšší počet zákazníků hlásí rovněž obchodní řetězce Tesco a Albert. "Do obchodů Tesco tuto sobotu a neděli přišlo až o 40 procent zákazníků více než o běžném víkendu. Od pondělí do pátku uplynulého týdne počet zákazníků vzrostl v průměru až o 25 procent. Nárůst prodeje jednotlivých druhů zboží činí v průměru 50 procent," sdělila mluvčí Tesco Stores ČR Eva Karasová.

Po Mikuláši přišel další nárůst tržeb

Víkendové tržby si pochvaluje také mluvčí sítě supermarketů a hypermarketů Albert Libor Kytýr. "Po velmi silném mikulášském víkendu jsme nyní zaznamenali další nárůst zákazníků i tržeb, které jsou zhruba stejné jako loni," uvedl. Lidé nyní podle obchodníků nejvíce kupují hračky, oděvy a drobný textil, jako jsou svetry a spodní prádlo, drobné elektro, televize a kosmetiku. "Velký nárůst prodeje zaznamenaly luxusnější a dražší potraviny, alkohol a delikatesy," podotkla Karasová.

Obchodníci po zkušenosti z minulých let očekávají, že s blížícími se svátky nápor nakupujících poroste. Vyvrcholit by měl o Zlaté neděli. Další nával pak očekávají po Vánocích, kdy lidé začnou vyhledávat zlevněné zboží.

Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Před loňskými Vánoci bylo v obchodech navzdory krizi více zákazníků než v předchozím roce a prodalo se také více zboží. Tržby obchodníků ale byly srovnatelné s rokem 2007, zapříčinily to nižší ceny.

Podle průzkumu GE Money Bank každý Čech za vánoční dárky letos utratí v průměru 6276 korun. Za jídlo, pití, stromeček a další položky utratí Češi v průměru 3463 korun a více než dvě třetiny z nich hodlají letos utratit stejnou částku jako v loňském roce.

Češi v době hospodářské krize a rostoucí nezaměstnanosti omezili výdaje a šetří. Letošní rok proto bude celkově pro obchodníky špatný a maloobchodní tržby by kvůli menším útratám Čechů měly podle analytiků meziročně klesnout až o pět procent. Obchodníci pravděpodobně utrží méně také v příštím roce.

Související témata:

Výběr článků

Načítám