Článek
Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu STEM/MARK pro tuzemskou pobočku Citibank. Průměrný Čech hodlá podle průzkumu letos za vánoční dárky utratit 5250 korun, průměrná domácnost se dvěma dospělými v souvislosti s Vánocemi utratí mezi 14 až 15 tisíci korunami.
„Češi evidentně mají rádi Vánoce a rádi dávají dárky. Objem peněz, které jsou ochotni za ně utratit, ale už příliš neroste. Místo toho si dělají radost nákupy po svátcích,“ uvedl manažer výzkumu v Citibank Tomáš Motl. K Vánocům si tak Češi podle něj dávají tradiční dárky, jako jsou knihy nebo DVD, a nákupy elektroniky nebo oblečení odkládají na povánoční slevy.
Zatímco v roce 2006 se chystalo podle průzkumu na nákupy po Vánocích 41 procent lidí, letos je to téměř polovina Čechů. Ve slevách přitom nakupují podle očekávání raději ženy a mladší lidé.
V porovnání s předloňským rokem se navíc zdvojnásobil počet lidí, kteří chtějí v povánočních slevách utratit více než 10 000 korun. Nejvíce ovšem plánují po Vánocích lidé utratit v různých akcích od jednoho do 3000 korun, celkem 42 % dotázaných.
Třetina těch, kteří neplánují využít slevy, udává jako hlavní důvod nedostatek financí.
Třetina těch, kteří neplánují využít slevy, udává jako hlavní důvod nedostatek financí. Vánoce považují Češi podle výsledků průzkumu za rodinné svátky. Plných 94 procent všech lidí je hodlá trávit doma v rodinném kruhu, pouze tři procenta u příbuzných a zbytek u přátel, v restauraci nebo na chalupě.
Na Silvestra ovšem hodlá zůstat doma pouze něco málo přes polovinu oslovených lidí. Čtvrtina zamíří k přátelům a desetina do restaurace.