Hlavní obsah

Češi nakupovali na poslední chvíli, obchody o víkendu prodávaly až o 80 % víc

Praha/Brno/Ostrava

Poslední víkend před Vánoci obchodníkům ve srovnání s běžným víkendem vzrostly prodeje o polovinu až čtyři pětiny. Češi na poslední chvíli nakupují především potraviny na štědrovečerní stůl a poslední dárky. Ve srovnání s prvními dvěma adventními víkendy, kdy podle obchodníků nebyly tržby nikterak závratné, se o posledním a předposlední předvánoční víkendu prodeje podstatně zvýšily.

Foto: Archiv, Právo

Článek

Průběh předvánočních prodejů podle obchodníků kopíruje situaci z loňského roku, kdy objemy prodaného zboží s blížícími se svátky rostly. Srovnatelné s loňskem by podle obchodníků mohly být i celkové tržby. Zatím ale nejsou k dispozici kompletní data, dodali s tím, že přesné srovnání tak bude možné udělat až začátkem ledna.

"Potvrdilo se , že Češi s oblibou nakupují na poslední chvíli," řekl mluvčí obchodního řetězce Tesco Jan Dvořák. Složení nákupních košíků se podle něj během tohoto víkendu přesunulo od dárků k potravinám.

Lidé kupovali hračky i zásoby na Silvestra

Podle mluvčí obchodního řetězce Albert Judity Urbánkové je zřejmé, že řada lidí začíná kupovat potraviny i na silvestrovskou oslavu. Ve větším množství se tak prodávají delikatesní potraviny. Z klasických vánočních dárků se během tohoto víkendu ve velké míře prodávaly knížky a elektronické hračky. Do obchodů vyrazili zejména muži, kteří jsou nakupováním na poslední chvíli pověstní, dodala.

Větší množství zboží se podle předběžného odhadu obchodníků prodalo v pátek a v sobotu. Neděle byla už klidnější, řekl mluvčí Kauflandu Michael Šperl. Podle něj je znát, že lidé během dneška obstarávali pouze poslední nezbytné věci před svátky. Sobotní prodeje byly ve srovnání s nedělními tržbami silnější i v předcházejících adventních víkendech.

Desetitisíce Brňanů vyrazily do obchodních center

V Brně se v neděli věnovaly kupování dárků desetitisíce lidí v obchodních centrech. Dopoledne byl zájem lidí menší. Důvodem byly sněhové přeháňky. Například před nákupním centrem Olympia bylo proti minulým dnům ještě hodně prostoru k parkování.

Podle mluvčí obchodního centra Olympia Lucie Nedbalové letos zájem lidí nakupovat přetrvával i přes zhoršující se ekonomické podmínky. "Lidé nakupují minimálně stejně jako loni. Velká poptávka je po hračkách, spotřební elektronice, knížkách a módních doplňcích a kosmetice," uvedla Nedbalová. Lidé o víkendu nakupovali i v obchodech v centru Brna. "Máme tu plno. Lidé dárky nechávají na poslední chvíli," řekla prodavačka z obchodu s kosmetikou Jana Dobešová.

Nákupní centrum Vaňkovka navštívilo podle odhadů 60 000 lidí. Od pátku prošlo obchody ve Vaňkovce dokonce 180 000 Brňanů. "Počty jsou skoro stejné jako v loňském roce. Poslední víkend před Vánoci přišlo stejně jako loni nejvíce lidí. Zájem je zejména o moderní elektroniku, například inteligentní telefony," řekl ředitel centra Martin Kondrát.

Víkend byl i v případě ostravských obchodních center ve znamení nákupů. Podle některých obchodníků tržby za předvánoční nákupy odpovídaly loňským, někteří si pochvalovali, že lidé často utráceli ještě více.

Čekalo se na konec světa?

Lidé od pátku obléhali místní obchody, jejich zájem však postupně slábl a dnes, o Zlaté neděli, byl v porovnání s pátkem a sobotou nejslabší. "Skoro to vypadalo, jakoby lidé nechali nákupy až na poslední chvíli, jestli v pátek přežijí konec světa," řekl správce parkoviště před jedním z ostravských supermarketů. "Snažila jsem se všechno nakoupit v pátek a v sobotu, v neděli jsme si už chtěli udělat klid," řekla Alexandra Čechová z Ostravy.

Pořídit vánoční dárky, připravit pohoštění i nutnou výzdobu bude českou rodinu letos v průměru stát podle ankety GE Money Bank mezi 400 respondenty téměř 28 000 Kč. Před dvěma lety to bylo více než 31 000 korun.

Související témata:

Výběr článků

Načítám