Článek
Své celkové vánoční výdaje omezí proti loňsku o dvě procenta, přičemž se budou orientovat na levnější a praktické zboží.
Domácnost dá za dárky asi 8000 Kč
Obdarují jím především nejbližší rodinu, hlavní pozornost bude tradičně patřit dětem. Vyplývá to z průzkumu společnosti Deloitte.
Čtvrtina dotazovaných obyvatel ČR plánuje za dárky pro své blízké utratit více než loni, čtvrtina méně, podle zbylé poloviny budou výdaje zhruba stejné jako loni. Česká domácnost tak za dárky utratí v průměru 325 eur (téměř 8000 Kč), jak vyplývá z průzkumu.
Celkové výdaje za Vánoce v ČR by měly dosáhnout 495 eur na domácnost. O něco méně než u dárků se Češi hodlají během svátků uskromnit u jídla. Za ně dají průměrně 120 eur (necelé 3000 Kč), o 1,2 procenta méně než loni.
Odraz nejistoty na trhu práce
Z šetření dále vyplývá, že spotřebitelé se v současné době nechtějí zadlužovat. Téměř polovina dotazovaných uvedla, že omezí půjčky na pořízení dárků, ať už ve formě spotřebitelských úvěrů nebo peněz vypůjčených od rodiny.
Lidé se naopak budou snažit ušetřit využitím různých věrnostních programů nabízených obchodníky. Dvě třetiny respondentů uvedly, že se budou snažit nakupovat dárky v různých slevových akcích. Podle marketingové ředitelky internetového obchodu Kasa.cz Jitky Součkové chce letos na Vánoce utrácet méně než loni více než polovina žen.
Obecně to podle ní souvisí se situací na trhu práce, kde se mísí ztráta pracovních pozic, nejistota pracovní pozice a nižší mzdy a bonusy. „A v neposlední řadě také růst nutných životních nákladů, například na bydlení, stravu či pohonné hmoty. To je také důvod, proč registrujeme nárůst poptávky po praktických věcech do domácnosti na úkor luxusních zbytečností,“ dodala Součková.
Na předních místech seznamu dárků, které by Češi k Vánocům rádi dostali, jsou oblečení, knihy, kosmetika a parfémy a domácí počítače a notebooky. Mnoho lidí uvítá pod stromečkem peníze. Letos tak nelze oproti loňským Vánocům čekat zásadní změny v prodávaném zboží. Stálicí jsou parfémy, kosmetické dárkové balíčky, soupravy nářadí nebo hodinky do 3000 Kč. Totéž platí pro hračky, kde budou hrát prim velké značky, jako je Lego nebo Mattel.
Tradičně je oblíbená malá bílá technika, jako jsou holicí strojky, fény, přístroje pro dentální hygienu, ale také spotřebiče do domácnosti. Letošním hitem budou podle očekávání obchodníků espresso přístroje, sodovkovače Sodastream či robotické vysavače (na snímku), jejichž cena začíná od 3300 Kč. Dále pak chytré mobily, digitální fotorámečky, malé notebooky nebo stylové MP3 přehrávače. Jedním z letošních vánočních hitů by se mohly stát přístroje pro čtení elektronických knih. Jejich ceny podle serveru Heureka.cz začínají na 2200 korun, uživatelsky nejoblíbenější Amazon Kindle 3 lze v českých e-shopech pořídit od 4500 korun.
„Představení nového Amazon Kindle v tomto roce spustilo opravdovou revoluci ve čtení elektronických knih,“ uvedl za server Tomáš Hodboď.
Nákupy přes internet jsou stále oblíbenější
Podle průzkumu největšího tuzemského aukčního a obchodního portálu Aukro.cz si Češi letos přejí dostat k Vánocům robotické vysavače, mobilní telefony a různé domácí spotřebiče. Češi letos plánují koupit levnější dárky než loni, avšak pořídí jich více.
„Nejčastěji si lidé překvapivě přáli tlakový hrnec, dále fotoaparát, mobilní telefon, kosmetiku nebo například termoprádlo,“ uvedla Lenka Hanušová z Aukro. cz.
Účastníci průzkumu odpovídali také na otázky, které dárky je letos rozhodně nenadchnou. Češi by neradi na Štědrý den rozbalili ponožky či papuče. Mezi vytoužené vánoční dárky nepatří ani sady skleniček, čisticí prostředky nebo dárkové koše. Celkově sice výdaje za Vánoce možná klesnou, internetové obchody ale mohou očekávat vyšší tržby než loni.
Společnost GfK Czech s odvoláním na vlastní průzkum uvedla, že vánoční dárky plánuje letos na internetu nakoupit více než třetina Čechů, kteří v internetových obchodech chtějí pořídit hlavně hračky, knihy či kosmetiku.
„Možnosti nákupu vánočních dárků on-line plánuje využít 36 % Češek a Čechů mezi 15 a 49 lety. Je to pro ně šance alespoň částečně se vyhnout předvánočnímu shonu a současně důkladněji vybrat, jak nejlépe a smysluplně investovat peníze do štědrovečerní radosti svých blízkých,“ podotkl Jaroslav Jíra z GfK Czech.