Článek
Těla posádky měla být nalezena ve sněhu nedaleko Berďansku. Objevily se i jejich záběry, ovšem nelze je geolokovat. Pokud by se podařilo zabít Pčolu, byla by to další rána pro Rusy. Od března 2022 řídil vzdušné údery bombardérů vypalujících střely s plochou dráhou letu na Ukrajinu.
⚡️Downed A-50 pilots were found near #Berdyansk, their frozen remains lie in the snow ☠️
— Aurora Borealis 🤫 (@aborealis940) January 15, 2024
According to independent sources, Oleg Volodymyrovych Bdzhola, deputy commander of long-range aviation of the #ruZZian Air Force, was on board the plane.
Rest in pieces! 🥂 pic.twitter.com/q4v7b3m940
I samotná ztráta A-50 je však pro Rusy bolestná. Poté co byl jeden A-50 zničen loni v Bělorusku při partyzánském útoku, má Rusko ve výzbroji již jen posledních šest strojů tohoto typu.
Mluvila o tom i mluvčí ukrajinského velitelství Jih Natalija Humeňuková: „Zničení A-50 minimálně povede k odložení dalších ruských vzdušných útoků na Ukrajinu, protože stroj byl využíván pro jejich řízení.“ Humeňuková uvedla, že z šesti zbylých strojů včasné výstrahy A-50 byly jen tři provozuschopné.
Ruský AWACS odlétl z Běloruska, škody nejsou jasné
Zbyly už jen dva
Totéž uvádí i ruský telegramový kanál Dosje špiona citovaný Institutem pro studium války (ISW): „Ve výzbroji aerokosmických sil Ruské federace se nacházejí celkem tři (nyní už dva) provozuschopné stroje kategorie AWACS A-50. Všechny byly zapojené do Speciální vojenské operace (na Ukrajině). Dva se využívaly nad vodami Černého a Azovského moře a jeden severně od zóny bojů.“
Ukrajinský vojenský pozorovatel Kosťantyn Mašovec podle ISW 3. ledna uvedl, že Rusko zahájilo pravidelné lety A-50 nad Černým a Azovským mořem kvůli nebezpečí dalších ukrajinských útoků na lodě černomořské flotily.
Loni koncem roku se Ukrajincům podařilo střelami s plochou dráhou letu Storm Shadow vypuštěnými z bombardérů Su-24 zničit výsadkovou loď třídy Ropucha Novočerkassk v krymském přístavu Feodosija. Lety A-50 měly odhalit případné další lety ukrajinských bombardérů ke krymským přístavům.
Při explozi na Novočerkassku zemřelo 74 ruských námořníků, ukazuje dopis velitele
Cena A-50 se odhaduje na 300 až 330 milionů dolarů, ovšem Rusko zřejmě už nemá kapacitu vyrobit další, protože stroj je nabitý ohromným množstvím elektroniky. Velmi obtížné je také nahradit posádku, protože ji tvoří specialisté, kteří se cvičí několik let.
V pondělí měly být zničené dva ruské stroje sloužící jako létající velitelská stanoviště. Kromě proudového Berijev A-50 včasné výstrahy i námořní hlídkový Il-22M. Zatímco A-50 měl být zcela zničen a spadnout, pilot poškozený Iljušin Il-22 dokázal dotáhnout do Anapy.
Dva tlusté cíle naráz
Ukrajinské vzdušné síly na svém kanálu na Telegramu označily oba stroje za zničené a připsaly si to jako úspěch: „Speciální operace u azovského moře byla úspěšná.“
„A smeten byl i Il-22. Dva tlusté cíle naráz,“ uvedl mluvčí ukrajinských vzdušných sil Jirij Ihnat podle ukrajinského serveru Armyinform: „Vypadá to, že Il-22 dosáhl Anapy. Ale bez ohledu na to cíl byl zničen, resuscitace mu nepomůže.“ Podle něj byl vážně poškozen a hořel, takže oprava stroje již není možná. Předpokládá, že část posádky byla zraněná a mohli mezi ní být i mrtví. To uvádí i kanál Dosje špiona, podle něhož byli na palubě dva mrtví a dva zranění, jeden z nich těžce.
Záběry na Il-22M z letiště v Anapě, které se podařilo geolokovat, ukazují, že má směrovku proděravělou množstvím střepin a větší díru v ocasní části trupu. Stopy požáru ale na ocasu vidět nejsou, mohl však hořet některý z motorů.
Various channels are sharing the picture of the badly damaged tail section of a plane which could be Il-22M at the airfield of Anapa, Russia. I believe this to be genuine, including the potential geolocation the buildings in the background, but but treat this is unconfirmed, yet.… pic.twitter.com/cvCgeQTXcv
— (((Tendar))) (@Tendar) January 15, 2024
Špatný den pro ruské letectvo. Ukrajina hlásí zásah dvou velitelských letadel
Patriot, nebo vlastní ruská palba?
Sestřelení obou letadel ale vyvolává řadu otázek, především tu, jak se to Ukrajincům povedlo. Spekulace ruských kanálů, že šlo o akci britských speciálních sil SAS, lze pominout, je projevem tradiční rusko-britské animozity.
Pokud však byly použity rakety Patriot, musely by se posunout blíže k frontě, někam mezi města Nikopol a Záporoží. Podle verze mají střely proti letadlům maximální dosah mezi 80 až 160 km. List The Guardian uvádí, že by se podobný přesun před Rusy obtížně utajil.
The current Russian cope about the shootdown of the RFAF A-50 and damage to the Il-22 ranges from "friendly fire" to a "22 member British SAS team with MANPADS."
— OSINT (Uri) 🇺🇸 🇨🇦 🇬🇧 🇺🇦 🇮🇱 (@UKikaski) January 15, 2024
Personally, I am having a hard time wrapping my head around what weapon was used if it was not friendly fire, which I… pic.twitter.com/Bo6Y6BMDbw
Že sestřel A-50 byl mimořádně obtížný, plyne i ze slov mluvčího ukrajinských vzdušných sil Jurije Ihnata: „Do dnešního dne se zdálo, že zničení této platformy (A-50) je pro letectvo nemožný úkol.“
Použití stíhačky je možné zcela vyloučit, protože její přiblížení by operátoři radaru odhalili, poblíž se navíc pohyboval ruský Suchoj, jehož pilot pád A-50 pozoroval.
Nekompetentnost a špatný výcvik
Rusko se oficiálně ke ztrátě nevyjádřilo, ale ruský telegramový kanál Dněvnik Desantnika uvedl, že stroj byl zničen palbou vlastní protivzdušné obrany. Obvykle dobře informovaný ruský telegramový kanál Dva majora se vyjadřuje v podobném duchu.
„V noci bylo zasaženo nad Azovským mořem naše vzdušné velitelské stanoviště Il-22M. Objevily se zprávy, že ve stejné oblasti byl sestřelen A-50 včasné výstrahy, který také slouží jako řídící stanoviště . Předběžnou příčinnou je vlastní palba. Možná selhalo zařízení IFF (rozlišující vlastní letadla od nepřátelských). Všechny systémové problémy a důvody, proč se to stalo, jsou známy specialistům, letcům i vojákům PVO (protivzdušné obrany). Proč se to děje, a není to poprvé, bylo napsáno několikrát. Na vině je nekompetentnost a špatný výcvik,“ uvedl účet.
ISW uvádí, že to není dobrou vizitkou ruské PVO. K sestřelům vlastních letadel dochází vzácně i jinde, ovšem zasažené nebývají vlastní velitelská stanoviště a letadla včasné výstrahy, které se nepohybují nad frontou, ale hluboko v týlu.
Ještě zajímavější je ale názor Dosje špiona, který tvrdí: „Hned po katastrofě byla vypuštěna kachna, že AWACS A-50 byl sestřelen silami PVO Ruské federace. Daný vzkaz působí jako vnitřní informace pro piloty, kteří plní bojové úkoly v zóně obou moří. Cílem je ubezpečit piloty, že plnění úkolů není nebezpečné, protože to byla chyba operátorů.“