Článek
„Vždycky jsem si dělal starosti s náhradními díly, ale našel jsem řešení,“ pochlubil se Serhij, který působí jako hlavní inženýr v opravárenské dílně. „Tady přivádíme zbraně zpátky k životu,“ řekl mezi americkými houfnicemi na vrakovišti reportérovi amerického listu The Wall Street Journal.
Zrovna opravovali americkou M777 zasaženou u Bachmutu ruským dronem. Díly desetimetrové houfnice dorazily v bednách. Opravena byla za pomoci dílů z dalších osmi houfnic ležících na vrakovišti. Asi pětina dílů opravených houfnic byla vyrobena na Ukrajině, což platí zejména o hadicích, ale také o měřicích zařízeních a částech hydrauliky, která zachytává zpětný ráz při výstřelu.
U každého z nahrazených dílů je zapotřebí zjistit, jestli neovlivňuje pozici usazení hlavně. U houfnic M777 je komplikací lehký titanový rám, který se obtížně opravuje, a navíc se kvůli němu musí pečlivěji dbát na vyvážení.
I když se ukrajinští mechanici snaží, některé díly nejdou vyrobit lokálně. Docházejí teploměry hlavně a převodovky pomáhající s usazením hlavně už došly úplně. Mechanici uvedli, že ve druhé půlce loňského roku po několik měsíců nepřicházely žádné součástky z USA. U některých se situace zlepšila až na přelomu roku.
Opotřebované hlavně
Hlavním problémem jsou hlavně. „Po dvou letech palby jsou opotřebované,“ řekl 57letý mechanik Michajlo Zabara z dílny nedaleko Avdijivky. Uvedl, že u jednoho sovětského obrněného vozidla se hlaveň měnila za dobu války čtyřikrát. Pokud se hlavně nevymění, snižuje se přesnost střelby i dostřel.
Serhij dodal, že výrobci počítají s výměnou hlavně po 2500 výstřelech, na Ukrajině se však část mění až po pěti tisících výstřelech.
Hlavně amerických houfnic se rychle opotřebovávají, opravují je v Polsku
Opravy také komplikuje fakt, že se na Ukrajinu dostává široké spektrum zbraní. Je tam 14 různých typů dělostřeleckých systémů. „To je problém,“ přiznal Zabara. Občas zkouší díl z jedné západní zbraně vyměnit za díl z jiné: „Někdy tam sedne, někdy ne.“ Podobný způsob oprav ale není pro techniku nejlepší.
Problémem to je u tanků Leopard 2, řekl německý poslanec Sebastain Schäfer. Přiznal, že někdy opravy situaci ještě zhorší, protože díly jsou navrženy přesně pro daný typ zbraně. Serhij ale postup mechaniků obhajoval: „Na frontě lidi nemají čas čekat, takže já nemám čas čekat na náhradní díly.“
Pokud se technika rozbije nebo je poškozena na frontě, vojáci a mechanici se ji snaží opravit na místě. Pokud jim to nejde nebo nemají díl, musejí se poslat mechanici z dílen kolem fronty nebo se zbraň musí odvézt na opravu. To ale znamená, že nějakou dobu nebude k dispozici.
Půlka německých leopardů je v dílnách
Kvůli údržbě je mimo provoz polovina z tanků Leopard 2 dodaných na Ukrajinu z Německa, uvedl poslanec Schäfer. Zmínil i dlouhý čas oprav, některá vozidla jsou mimo frontu tři měsíce. Přispívá k tomu také to, že trvá dlouho, než se tank z fronty převeze do Litvy.
Západní představitelé si jsou problému vědomi. „Jedna věc je něco dát, druhá to udržovat v boji,“ řekl tajemník ministra obrany pro vyzbrojování a logistiku americké armády Doug Bush. „Zajistit Ukrajině náhradní díly pro opravy se stává stále větší prioritou, jak na Ukrajině přibývá amerických systémů.“
Ukrajinci ukázali obrněnec Bradley po přímém zásahu. Je mimořádný, všichni zdrávi, pochvalují si
Cílem je poslat na Ukrajinu náhradní díly pro zaslané vybavení na tři měsíce, jenomže Pentagon nemá plán na udržování bojových vozidel pěchoty Bradley, Stryker a tanků Abrams poskytnutých Ukrajině. Chybí i plán výcviku ukrajinských mechaniků.
Někteří výrobci proto plánují zřídit dílny přímo na Ukrajině. Britská zbrojovka BAE Systems vyrábějící houfnice M777 uvedla, že už jedná o možnosti opravovat je na Ukrajině. I německá zbrojovka Rheinmetall, která vyrábí část dílů pro tanky Leopard, plánuje opravovat tanky přímo na Ukrajině.