Hlavní obsah

Ukrajinci bombardovali ruské pozice kluzákovými bombami z Francie, Rusové podobných shazují stovky

Ukrajinské letectvo o víkendu zveřejnilo první záběry ze svého útoku naváděnými kluzákovými bombami AASM-250 Hammer. O dalším útoku informovalo v pondělí. Rusové však podnikají denně přes sto náletů svých bombardérů Su-34 s kluzákovými pumami FAB navzdory ztrátám.

Foto: Safran

Kluzákové bomby Safran AASM Hammer podvěšené pod letounem Rafale

Článek

První zaznamenaný útok bombami AASM-250 Hammer byl na Avdijivku, kterou Rusové v půlce února ovládli, když na ukrajinské pozice shazovali stovky naváděných kluzákových verzí bomb FAB-500 a FAB-1500. Druhý útok mířil na skladiště zbraní ve vesnici Kozači Laheri na východním břehu Dněpru, kde se Ukrajinci stále drží navzdory ruským útokům u vesnice Krynky.

O obou útocích informoval časopis Forbes. Uvedl, že není jasné, z jakých letadel je Ukrajinci shazovali. Francouzští experti se je snažili integrovat do výzbroje nadzvukových MiG-29 a Suchoj Su-27, poté co v lednu slíbili dodávat 50 kusů hammerů měsíčně. Tyto bomby o hmotnosti 250 kg mají dosah až 65 km, tedy o patnáct kilometrů více než americké naváděné bomby JDAM, které dostali Ukrajinci od spojenců. Jejich dodávky ale vyschly, protože američtí republikáni ve Sněmovně reprezentantů blokují schválení dodávek další pomoci Ukrajině, dokud nebude zajištěna hranice s Mexikem.

Ukrajinci použili novou chytrou munici od USA. Ostřelují Bachmut

Evropa
Safran AASM Hammer
AASM Hammer je naváděcí zařízení, které lze montovat na letecké pumy o hmotnostech 125, 250, 500 a 1000 kg. Způsoby navádění jsou tři, základní je kombinace inerciálního a GPS. Ta může být doplněná ještě infračerveným nebo laserovým naváděním, Výhodou je, že navádění je autonomní, a tudíž nelze použít rušení komunikace mezi letounem a bombou, ale jen rušení GPS signálu. Součástí hlavice se senzory jsou také plochy, jimiž se řídí let těchto bomb. Bomby mají největší dolet 60 km při vypuštění z výšky. Pokud se vypouštějí za nízkého letu, pak činí 15 km.
Foto: Safran

Kluzáková bomba Safran AASM Hammer a různé naváděcí systémy

Padesát bomb měsíčně je sice podle Forbesu lepší než nic, ale Rusové podnikají každý den přes sto letů bombardérů s kluzákovými bombami FAB-500 a FAB-1500 s doletem 40 km. Nyní při náletech bombardéry Su-34 doprovázejí stíhačky Su-35.

Změna ruské taktiky

List The New York Times uvedl, že takovéto množství náletů představuje významný posun v ruské taktice, která až na první týdny stavěla především na využití pozemních sil a palebné převaze dělostřelectva. Nyní cestu pro infanterii vytvářejí v ukrajinských obranných pozicích kluzákové bomby.

„Je to nákladný, ale docela efektivní nástroj, jaký Rusko nyní užívá ve válce,“ řekl listu ukrajinský plukovník ve výslužbě Serhyij Hrabskyj. Podle něj je pro Rusy nebezpečné posílat proudová letadla do blízkosti fronty, ale mohou tak „efektivně zasahovat ukrajinské pozice“.

New York Times také upozornil, že sestřely více než deseti Su-34 zatím nejsou potvrzené, chybějí fotografie, které by to prokazovaly. Poslední potvrzenou ztrátou jsou tři sestřelené Su-34 na konci prosince.

Někteří ruští vojenští blogeři určité únorové ztráty potvrdili, jiní je však popírali. Ztráty dvou doprovodných Su-35 jsou však potvrzeny i fotograficky.

Ruské letectvo slábne. Nejen kvůli ztrátám nenahraditelných Su-34

Válka na Ukrajině

Výběr článků

Načítám