Článek
Zatímco jiné velké firmy, jako například Netflix či Levi’s, již zastavily své služby či prodej výrobků v Rusku, další se k tomu příliš nemají.
Mezi nejznámější patří i McDonald’s a Coca-Cola a lidé nyní ve velkém vyzývají na sociálních sítích k bojkotu firem na Západě. Z Ruska se zatím nestáhly ani ostatní velké značky jako Pepsi, KFC, Burger King nebo Starbucks.
Can you stop drinking Coca Cola please. They are refusing to withdraw from Russia. Let’s show them some people power.
— Deborah Meaden 🇺🇦 (@DeborahMeaden) March 4, 2022
Tyto firmy se k ukrajinské válce nevyjádřily, pouze šéf Starbucks Kevin Johnson, označil invazi za „nevyprovokovanou“ a „nespravedlivou“.
Ovšem za váháním firem nemusí být pouze touha zachovat své příjmy, jak si mnoho lidí myslí.
Fastfoodové řetězce fungují na systému franšíz, například většinu poboček Starbucks v Rusku provozuje kuvajtská společnost Alshaya Group. Netýká se to ale jen těchto řetězců.
Ať je živí válka. Zelenskyj chce další sankce proti Rusku
Kathleen Brooksová z analytické společnosti Minerva Analysis pro BBC uvedla, že i Coca-Cola má „neuvěřitelně složitou strukturu“, co se týče firem, které v Rusku plní láhve. Firmy tak čeká těžké rozhodování.
„Není to tak, že se prostě stáhnete z Ruska. Je to složité podnikání a je tu hodně na zvážení. Nicméně právě teď může riziko ztráty reputace významně zasáhnout ceny jejich akcií, takže možná nebudou mít na výběr,“ uvedla Brooksová na adresu řetězců.