Článek
Jde podle ní o první ruský tanker, který se snaží dodat surovou ropu v době, kdy se na něj vztahují americké sankce. A také o ukázku toho, jak daleko je Moskva ochotna zajít, aby podkopala účinnost amerických omezení namířených proti její flotile.
Odbor amerického ministerstva financí zavedl proti plavidlu SCF Primorye sankce loni v říjnu. Od té doby plavidlo zhruba šest měsíců nenaložilo žádnou ropu.
V dubnu ale zamířilo do černomořského přístavu Novorossijsk a vyzvedlo tam náklad ruské ropy Urals, se kterým se vydalo na cestu dlouhou 12 tisíc kilometrů.
The Insider: Malťan Zolotarjov čile obchoduje s ruským armádním šrotem, na sankčních seznamech ale chybí
Loď po několika týdnech zakotvila zhruba 100 kilometrů východně od Singapuru, v oblasti, o které se ví, že se tam potají překládá náklad z lodě na loď.
Rusko v letošním roce vyváží ropu tempem 3,4 milionu barelů denně, hodnota suroviny podle cen v době nakládky zatím dosahuje asi 37 miliard dolarů (849 miliard Kč). Při tom se Rusko i snaží obcházet sankce.
Výnosy z prodeje ropy, které plynou do ruského státního rozpočtu, se v květnu meziročně zvýšily téměř o 50 procent, neboť Rusko prodává ropu dráž, a navíc se dokázalo sankcím přizpůsobit. Přesto není prodej kvůli narušené logistice bez problémů.
Tanker zmizel z lokačního systému
Západní země se předloni dohodly na sankcích, aby Rusku znemožnily prodej surovin na světových trzích, a tak mu zkomplikovaly financování válečného tažení na Ukrajině.
Protože úplný zákaz nákupu ruské ropy by poškodil i západní ekonomiky, dohodly se země G7 spolu s Austrálií a Evropskou unií, že ruskou ropu lze nakupovat při splnění stanovených podmínek.
Tou hlavní je, že cena nepřekročí 60 dolarů za barel. Na světových trzích se nyní klíčová severomořská ropa Brent prodává zhruba za 80 dolarů za barel, loni to přechodně bylo ještě více.
EU zařadila na sankční seznam Marčevského a Medvedčuka na návrh ČR
Nedlouho poté, co přes 270 metrů dlouhý tanker SCF Primorye dorazil do oblasti východně od Singapuru, zmizel z automatického identifikačního systému (AIS).
Velké lodě musejí být podle požadavků Mezinárodní námořní organizace (IMO) vybaveny lokalizačním systémem AIS a musejí vysílat svou polohu, aby se zabránilo případným kolizím.
Některá plavidla však své transpondéry vypínají nebo data pozměňují. Jejich loď pak hlásí, že je na určitém místě, i když ve skutečnosti je na jiném – možná i stovky mil daleko.
Přestože ruský tanker zmizel z lokalizačního systému, satelitní snímky ukazují, že loď 3. června přeložila svůj náklad na loď Ocean Hermana.
Loď s neznámým vlastníkem
Tajná překládka by teoreticky mohla pomoci komukoliv, kdo se snaží nakoupit ropu a zároveň se chce distancovat od obchodů se sankcionovanými subjekty a tím také od rizika, že se na něj zaměří americké ministerstvo financí a případně jej potrestá za obcházení protiruských sankcí.
Identifikace přijímající lodi ztěžuje snahu skrýt původ nákladu.
Tanker SCF Primorye, který vezl asi milion barelů ropy, je ve vlastnictví ruské státní společnosti Sovcomflot PJSC. Na dotaz agentury Bloomberg firma odmítla odpovědět.
Zmíněná dvě plavidla, která se podílela na překládce ropy u Singapuru, Bloomberg identifikoval na základě jejich rozměrů, konfigurace paluby a zbarvení.
Jednoduše vás odřízneme. USA daly Raiffeisen Bank nůž na krk kvůli Rusku
Identitu obou lodí potvrdila společnost TankerTrackers.com, která se specializuje na interpretaci satelitních snímků, aby bylo možné odhalit tankery porušující sankce.
Loď Ocean Hermana je asi 20 let stará a má neznámého pojistitele. V poslední době většinou pendlovala v oblastech kolem Singapuru a Malackého průlivu a přístavů v Číně.
Databáze Equasis uvádí, že jejím provozovatelem je společnost Sygnius Ship Management z indického města Kalkata.
Společnost v e-mailové odpovědi uvedla, že tyto informace nejsou správné a že jen zajišťuje služby posádek. Na další dotazy už bezprostředně neodpověděla. Databáze Equasis vznikla na podporu bezpečné lodní dopravy.
Skončí ropa v Číně?
Zda bude náklad nakonec dodán do rafinerie – s největší pravděpodobností v Číně, vzhledem k místu překládky – nabídne lepší představu o tom, jak snadno by Rusko mohlo být schopno takový scénář zopakovat se svými dalšími sankcionovanými plavidly.
Od loňského října téměř všech 40 tankerů, na které se vztahují americké sankce, nedokázalo ropu naložit. Pouze jeden byl odstraněn ze seznamu sankcionovaných plavidel. Ne všechny jsou ve vlastnictví Sovcomflotu.
Bloomberg sledoval pohyb tankeru SCF Primorye přes lokalizátor AIS, a když loď z tohoto systému zmizela, prozkoumal upravená data Copernicus Sentinel, zpracovaná pomocí nástroje EO Browser z webu Sentinel Hub.
Estonsko schválilo použití zmrazeného ruského majetku pro obnovu Ukrajiny
Tanker SCF Primorye nyní pokračuje v cestě a směřuje na severovýchod přes Jihočínské moře, podle ponoru už bez nákladu.
Poslední signál z lodi Ocean Hermana je z dneška, poblíž místa, kde ruský tanker překládal ropu. Ponor lodi naznačuje, že plavidlo je teď plně naloženo.
Trasu tankeru SCF Primorye už sleduje další sankcionované plavidlo, a sice Bratsk. Loď je nyní v Indickém oceánu a veze náklad ruské ropy Urals, který naložila v Novorossijsku 23. května. Příští týden, respektive 17. června, by měla dorazit do oblasti blízko Singapuru.
Další sankcionované tankery ve vlastnictví ruské firmy Sovcomflot mohou následovat. Dalších sedm jich zmizelo z lokalizačních služeb, jakmile propluly do Černého moře.
Pravděpodobně tam stále jsou, protože předpisy od nich vyžadují, aby cestou přes turecké úžiny posílaly automatické signály o své poloze, což jim komplikuje záměr, aby nepozorovaně vpluly do vod Středozemního moře.