Článek
Kiper přitom Moskvu obvinil, že se snaží narušit ukrajinský obilný koridor. Také vicepremiér pro obnovu a regionální rozvoj Oleksij Kuleba dnes obvinil Moskvu, že se snaží narušit fungování ukrajinského námořního potravinového koridoru, a ohrozit tak globální potravinovou bezpečnost. Rusko se nevyjádřilo.
#Odessa It is reported that in the port of Odessa, a 9M723 missile from the Iskander-M missile system attacked the Optima dry cargo ship carrying ammunition under the flag of Palau. pic.twitter.com/N6Zhktunk1
— Arthur Morgan (@ArthurM40330824) October 7, 2024
Ukrajinské ministerstvo pro obnovu už předtím informovalo, že ruská armáda v černomořském přístavu Pivdennyj už v noci na neděli zasáhla loď naloženou skoro 6000 tunami kukuřice určené na vývoz.
Ukrajina zadržela loď, která nelegálně kotvila v Sevastopolu
Nikomu z patnáctičlenné posádky tvořené Syřany a Egypťany se tehdy nic nestalo. Loď Paresa plovoucí pod vlajkou státu Svatý Kryštof a Nevis měla „zcela civilní náklad“, zdůraznilo ministerstvo.
Occupiers Attack #Yuzhny_Port, Damage Civilian Ship Under #St_Kitts and #Nevis Flag
— Putin's IBS (@kardinal691) October 7, 2024
As a result of the attack on the night of October 7, the civilian vessel #PARESA was damaged.
The vessel, which was carrying 6,000 tons of #Ukrainian corn for export, pic.twitter.com/RY3Ifrq42C
Ukrajinský resort pro obnovu v případě lodi Paresa dodal, že jde celkem o dvacáté civilní plavidlo poškozené při ruských útocích. V září Rusko zasáhlo loď převážející přes Černé moře pšenici do Egypta. O několik dnů později poničilo plavidlo plující pod vlajkou karibského státu Antigua a Barbuda.
Ukrajina je klíčovým producentem obilí, bývá označována za obilnici Evropy a na její cenově dostupné dodávky zemědělských produktů spoléhají země v Africe, na Blízkém východě i v Asii. Rozsáhlá ruská invaze v roce 2022 ukrajinskému zemědělství zasadila těžkou ránu a kromě toho ohrozila bezpečnou plavbu lodí v Černém moři.
Rusko po vpádu do sousední země zablokovalo černomořské plavební trasy, po kterých Ukrajina vyvážela potraviny, nicméně Kyjev ještě v prvním roce války export po moři částečně obnovil díky obilné dohodě zprostředkované Tureckem a OSN. Moskva však loni její platnost neprodloužila. Kyjev následně zřídil vlastní dočasný námořní koridor, jenž vede podél pobřeží a dál do rumunských teritoriálních vod a do Turecka. Ministerstvo obnovy uvádí, že za dobu existence této trasy jí proplulo více než 2500 lodí s více než 70 miliony tun nákladu.