Článek
Pět zadržených jsou občané Ruska, zbylí tři z Ukrajiny a Arménie. Podle FSB se podíleli na přípravě útoku na most. K tomu byla podle ruských zdrojů použita nálož ukrytá v nákladu v kamionu. Při explozi v sobotu nad ránem se zřítila část vozovky a vzplály cisterny na železniční části stavby.
FSB současně oznámila, že spolu s Vyšetřovacím výborem, což je ruská obdoba americké FBI, zjistila, že „organizátorem teroristického útoku na Krymském mostu se jeví Hlavní správa rozvědky ministerstva obrany Ukrajiny, její náčelník Kyrylo Budanov, zaměstnanci a agenti“.
Až Rusové opraví Kerčský most, ať ho Ukrajinci zničí znovu, navrhuje expert
FSB sdělila, že bylo identifikováno 12 spolupachatelů trestného činu, z nichž bylo osm zadrženo. Ve zprávě uvedla jména všech cizinců, kteří byli zapojeni, u Rusů jména nesdělila. Zřejmě byli zadrženi Rusové z Krasnodarského kraje, kteří se měli podílet na vystavení nového falešného průvodního listu nákladu. Není jasné, kteří ze zapojených cizinců byli zadrženi.
Nafouknutá zpráva je okázale podrobná, takže vytváří zdání o rozsáhlém vyšetřování. Chybějí v ní však jakékoli klíčové informace. Není uveden typ použité výbušniny ani to, odkud pocházela. Do detailů pouze popisuje cestu nákladu, ve kterém měla být nálož ukryta, a uvádí jména lidí, kteří náklad v různých zemích přebírali. To se však na spedičních místech dá celkem snadno zjistit.
Cesta nákladu přes několik zemí
Vyšetřování podle FSB prokázalo, že výbušné zařízení bylo schováno v rolích stavební polyetylenové fólie na 22 paletách o celkové hmotnosti 22 770 kg. Začátkem srpna měl být náklad odeslán z ukrajinského námořního přístavu Oděsa do bulharského města Ruse na základě smlouvy č. 02/08/2020 mezi kyjevskou firmou Translogistic UA a Baltex Capital s. a.
FSB sice pečlivě popsala cestu nákladu, neuvedla však podstatný údaj, a to kdy a kde v něm bylo ukryto výbušné zařízení. Jestli se v něm skrývalo od počátku, nebo bylo přidáno až později. Pokud by se převáželo přes několik zemí, rostlo by riziko jeho odhalení cestou.
Předání nákladu z Bulharska do přístavu Poti v Gruzii podle FSB organizovali občané Ukrajiny Mychajlo Cjurkalo, Denys Kovač a Roman Solomko spolu s gruzínským občanem Sandrem Inosaridzem, Arménem Arturem Terčenjanem a gruzínským zprostředkovatelem používajícím jméno Levan.
Náklad skončil na jerevanském terminálu Transaliance, kde se nacházel mezi 29. zářím a 3. říjnem. Tam byl odbaven podle pravidel EurAsEC. Současně mu byly změněny průvodní listy. Odeslán byl arménskou speditérskou firmou GU AR Group na adresu moskevské firmy Liděr.
FSB zjistila, že kamion DAF s nákladem překročil 4. října rusko-gruzínskou hranici na přechodu Verchny Lars a 6. října byl vyložen v areálu firmy Armavir v Krasnodarském kraji. „7. října tohoto roku za asistence R. Solomka a dalšího občana Ukrajiny Vladimira Zloba a pěti ruských občanů byly opět vyměněny doklady k nákladu. Jako odesilatel byla uvedena firma TEK-34 z Uljanovsku a příjemcem neexistující firma v Republice Krym,“ uvedla FSB. Tajná služba dodala, že ještě téhož dne byl náklad naložen do kamionu ruského občana Machira Jusubova, který vyrazil do Simferopolu. Následující den 8. října v 6:03 hodin byla zaznamenána na Krymském mostě exploze.
Most na Krym asi bolí hodně. Při otevření po něm Putin drandil v náklaďáku
Kontrolu nad pohybem nákladu měl po celé trase provádět zaměstnanec ukrajinské rozvědky, který byl také v kontaktu s lidmi, jež ho převáželi. Představoval se jako Ivan Ivanovič. Používal virtuální anonymní číslo zakoupené na internetu a registrované na občana Ukrajiny.
Zpravodajská služba zdůraznila, že vyšetřování útoku pokračuje a všichni jeho organizátoři a spolupachatelé „včetně cizích občanů se budou zodpovídat v souladu s ruskými zákony“.