Hlavní obsah

Rusko už ztratilo čtvrtinu svých bitevních vrtulníků Ka-52. Jeho letectvo zaostává

Rusko přišlo v bojích nad Ukrajinou minimálně o 23 bitevních vrtulníků Kamov Ka-52 Alligator (v kódu NATO Hokum-B), což představuje čtvrtinu těchto strojů ve výzbroji ruských ozbrojených sil, uvedla v úterý britská vojenská rozvědka.

Foto: Efrem Lukatsky, ČTK/AP

Ruský vrtulník Kamov Ka-52 na poli u Kyjeva

Článek

„Od začátku invaze je na Ukrajině nejméně 23 potvrzených ztrát ruských bitevních vrtulníků Ka-52 Hokum. To představuje 25 procent z celkem 90 sloužících Ka-52 v ruských vzdušných silách a skoro polovinu ztrát všech vrtulníků,“ uvedla britská rozvědka.

Blog Oryx, který se věnuje ztrátám ruské techniky na Ukrajině potvrzeným fotografiemi, uvádí, že Rusové tam přišli o celkem 54 vrtulníků, z nichž 53 bylo zničených. Kromě 23 Kamovů Ka-52 to bylo dvanáct transportních Mi-8, osm bitevních vrtulníků řady Mi-24/Mi-35 a šest bitevních vrtulníku Mi-28 několik dalších jiných typů.

Ztráty přisuzuje britská tajná služba především nasazením ručních protiletadlových řízených střel kategorie MANPAD, jako jsou americké stingery nebo starší sovětské igly a strely.

Britská rozvědka se zamýšlí i nad příčinami tak vysokého počtu ztrát: „Vrtulníky často operují s méně početným krytím ze strany bojových proudových letadel, než přepokládala ruská vojenská doktrína. Rusku se stále nedaří udržovat adekvátní vzdušnou převahu, aby mohly stroje s pevnými křídly (třeba bitevní letadla) provádět blízkou vzdušnou podporu (CAS).“

Rusko neovládá vzdušný prostor nad bojištěm

Přestože má Rusko velkou převahu v počtu nasazených bojových letadel, nikdy zcela neovládlo ukrajinský vzdušný prostor, kde stále působí i ukrajinská letadla. Nepovedlo se mu ani zlikvidovat ukrajinské prostředky protivzdušné obrany. Ruská letadla se proto zdržují nad ukrajinským územím co nejkratší dobu, neboť jim chybějí i nástroje pro radioelektronický boj, které by umožnily skrýt útočící letouny před nepřátelskou protivzdušnou ochranou.

Rusové se bojí létat nad Ukrajinou, střely raději odpalují zpoza hranic

Evropa

Zpráva také upozorňuje na to, že ruskému dělostřelectvu současně začíná docházet munice. „Ruští velitelé se zřejmě stále více uchylují k podnikání vysoce nebezpečných misí bitevních vrtulníků jako jedné z mála možností, jak poskytovat vojákům v boji blízkou leteckou podporu.“

Vrtulníky tak slouží často jako náhrada raketometů. Objevily se i záběry Kamovů Ka-52, jak z letu nízko nad zemí přejdou do prudkého stoupání, na jeho vrcholu odpálí neřízené rakety, které mohou takto dále dolétnout, a rychle se vracejí. K tomu se používá vrtulník s cenou v přepočtu tři až čtyři sta milionů korun, i když by to zvládly řádově levnější raketomety.

Rusko se chlubí úspěchy moderních vrtulníků, přitom z nich nazdařbůh pálí neřízené střely

Evropa

V květnu se také objevily záběry strojů Ka-52 trpících vibracemi, což by mohlo naznačovat, že byly přetěžované nebo nebyla na úrovni jejich údržba.

Ruské letectvo zaostává

Server nadace Jamestown minulý týden upozornil, že ruské letectvo není stále schopno provádět tolik letů, jako letectva NATO. Ruská agentura TASS uvedla 18. října, že ruské vzdušné síly podnikly za 236 dní války přes 34 000 letů a použily 7000 kusů přesně naváděné munice. V Sýrii během 447 dní nejintenzivnějších bojů od počátku ruského angažmá od 30. září 2015 do 19. prosince 2016 to bylo přes 30 000 letů, uvedla agentura RIA Novosti na konci roku 2016. Stroje NATO přitom při invazi do Iráku v roce 2013 za pouhý jeden měsíc mezi 19. březnem a 18. únorem 2003 podnikly 20 773 letů, přičemž použili 19 948 kusů přesně naváděné munice.

Na výkonech ruského letectva se neprojevilo ani to, že mezi lety 2009 až 2021 mělo dostat 587 nových bojových letadel včetně 134 bombardérů Su-34, 140 víceúčelových bojových letadel Su-30M2 a Su-30SM, 103 kusy nejmodernějších stíhaček a asi 300 stovek bitevních vrtulníků Ka-52, Mi-28 a Mi-24/35. 

Jamestown upozornil, že výuka na ruských vojenských vysokých školách má nižší úroveň, na což upozorňovala i ruská Krasnodarská vysoká letecká pilotní škola. Ruští piloti také nalétají ročně méně hodin než jejich západní protějšky, v průměru je to 90 hodin ročně, u mladých pilotů 110 hodin, napsalo předloni ruské ministerstvo obrany. V NATO je to v průměru 180 hodin, přičemž u britských a amerických pilotů až 300.

Související témata:

Výběr článků

Načítám