Článek
S nápadem přišly paradoxně tři ruské ženy, které se uchýlily na Ukrajinu, aby byly blíže svým zajatým mužům, a hledají pomoc, kde se dá. V rodném Rusku sice na jejich výzvy moc neslyší, ale podporu už našly u ukrajinského armádního velení, u ukrajinských pravoslavných duchovních, ale i u papeže Františka a hledají ji i v Česku.
A už ji získaly například u části české pravoslavné církve. „Válku na Ukrajině jsme odsoudili, pomáháme ukrajinským uprchlíkům, děláme sbírky a tuto iniciativu na výměnu všech zajatců také podporujeme,“ řekl Novinkám biskup Izaiáš z Olomoucko-Brněnské pravoslavné eparchie.
Organizaci Our Way Out (Náš návrat) loni v Kyjevě založily Irina Kryninová, Olga Rakovová, které utekly na Ukrajinu, kde mají zajaté muže, a novinářka a aktivistka za lidská práva Viktoria Ivlevová, která je na Ukrajině už od roku 2014, kdy došlo k obsazení Krymu.
„Tato válka je utrpením pro matky a ženy jak zde na Ukrajině, kde jejich synové a muži umírají při obraně své země, tak pro ženy a matky v Rusku, které z nějakého důvodu posílají své syny do této hrozné války,“ řekla loni při vzniku organizace Olga Raková. K jejich iniciativě se hned připojila řada ukrajinských žen, které postrádají své zajaté muže, a také ukrajinští pravoslavní kněží.
Na Františka prý v Rusku slyší
Na jaře se jim podařilo kontaktovat Vatikán a papeže Františka, který ve své tradiční velikonoční promluvě (Urbi et orbi) apeloval na válčící strany, aby přistoupily k výměně zajatců. „Vyzývám k respektování principů mezinárodního práva a přeji si všeobecnou výměnu všech vězňů mezi Ruskem a Ukrajinou: všechny za všechny,“ řekl papež.
Proč tolik smrti a ničení? František vyzval k příměří na Ukrajině a Blízkém východě
Podle ukrajinského pravoslavného kněze Vitalije Porovčuka, který se do iniciativy na výměnu zajatců zapojil, Františkova výzva rozhýbala veřejné mínění i v Rusku. „A částečně podnítila ruské velení k dialogu, ale je to velmi složité a výsledek zatím žádný,“ řekl Novinkám Porovčuk.
Ženy z organizace Náš návrat upozornily na to, že ruská strana při dosavadních výměnách většinou požadovala, aby byli vydáni důstojníci, odborníci a bojeschopní vojáci, které bude moci vrátit na frontu. „Pro mnoho vážně zraněných ruských válečných zajatců, kteří potřebují rehabilitaci a nákladnou léčbu, ale výměnu nepožaduje,“ uvedly. Proto by podle nich bylo dobré, aby došlo k výměně všech za všechny.
K poslední výměně, kterou zprostředkovaly Spojené arabské emiráty a kdy bylo vyměněno sto Rusů za sto Ukrajinců, došlo letos v únoru. Porovčuk a jeho kolegové se snaží vyburcovat pravoslavné a řeckokatolické církve všude po světě, aby podpořily jejich iniciativu a apelovaly na Rusko, aby s výměnou souhlasila.
Carsko-popský systém
Požádali i ruskou pravoslavnou církev, ale zatím bez odezvy. „Napsali jsme jim a čekáme na odpověď, ale bohužel v Rusku je carsko-popský systém a církev tam dělá to, co chce politické vedení,“ dodal Porovčuk.
Arcibiskup ukrajinské řeckokatolické církve Svjatoslav Ševčuk na konci dubna vyzval Rusko, aby se rozhoupalo alespoň k výměně vojaček, lékařů a vojenských kaplanů, kterých je v ruském zajetí podle Ševčuka okolo deseti.
„Víme, že je nyní asi osm tisíc ukrajinských vojáků a 1 600 civilistů v pekelných podmínkách v ruském zajetí. Udělejme vše, co je v našich silách, aby se výměna ‚všichni za všechny‘ krok za krokem stala velikonoční realitou,“ uvedl Ševčuk.
Počty zajatých ruských vojáků nejsou známy, podle organizace Náš návrat je jich na Ukrajině o něco méně než v Rusku.
Porovčuk upozornil na to, že v ruských věznicích jsou kromě vojenských kaplanů i civilní kněží a duchovní. Například už v únoru 2022, kdy Rusové obsadili město Berďansk ležící na břehu Azovského moře, zde byli zajati dva redemptorističtí kněží – Ivan Levytský a Bohdan Heleta – a obviněni z vykonstruovaných zločinů. „Nespravedlivě je zavřeli do vězení a máme informace, že jsou stále mučeni,“ poznamenal Porovčuk. Dodal, že na rozdíl od ukrajinských zajateckých táborů Rusko nedodržuje Ženevskou úmluvu a nezachází se zajatci lidským způsobem. „V ruských zajateckých táborech a věznicích mučí vězně a nedávají vězňům možnost komunikovat se svými příbuznými a ani přijímat balíčky,“ poznamenal ukrajinský kněz. Dodal, že ruští zajatci mají možnost se svými blízkými nejen korespondovat, ale i telefonovat.