Článek
Stalo se tak 22 dní poté, co Moskva zrušila obilnou dohodu s Kyjevem, která Ukrajině umožňovala bezpečně vyvážet desítky milionů tun obilí.
Rusko bezprostředně poté pohrozilo, že lodě plující do ukrajinských přístavů nemusí být v bezpečí a že jsou pro něj „vojenským cílem“. Následně ale tento výrok korigovalo s tím, že bude takové lodě pouze prohledávat.
„Zprávy o třech civilních lodích, které nerušené plují na Ukrajinu, mohou naznačovat, že Rusko v tuto chvíli buď nechce, nebo není schopno takové prohlídky provést,“ citoval Forbes americký Institut pro studium války (ISW).
Rusové začali v Černém moři patrolovat na námořních trasách do Oděsy
Tři lodě, které ze vzduchu monitorovalo „hejno letadel NATO“, měly plout směrem k Izmajilu, což je ukrajinský přístav v těsné blízkosti s Rumunskem na řece Dunaj. Podle odhadů zde plavidla naloží obilí a vydají se zpět do Černého moře a dále do zahraničních přístavů.
Jako první mělo blokádu prorazit izraelské plavidlo se sledovací značkou Ams1, poté řecké plavidlo Sahin 2. Obě přitom připlula severně od Bosporského průlivu. Třetí bylo turecko-gruzínské plavidlo Yilmaz Kaptan, které k ukrajinskému přístavu připlulo západně od severu Turecka.
Ze vzduchu je přitom měla podporovat minimálně čtyři letadla NATO. Mělo jít o hlídkový letoun P-8, Challenger s radarem pro snímání povrchu, bezpilotní letoun RQ-4 a letoun včasné výstrahy Boeing E-3.
⚡️ The Israeli ship Ams1 was the first to enter the Ukrainian Danube Delta despite the Russian blockade
— Ukrainska Pravda in English (@pravda_eng) July 31, 2023
4 more ships are following him
American P-8 Poseidon anti-submarine aircraft provides security, the FORTE12 RQ-4 reconnaissance drone provides additional information pic.twitter.com/Z9uPd7AFTg
Jedeme na Ukrajinu a nebojíme se to říct
Lodě přitom ani neskrývaly svůj cíl, měly totiž zapnutá svá komunikační a sledovací zařízení. Jejich poloha i kurz tedy byly viditelné každému, kdo měl přístup k internetu a webovým stránkám pro sledování lodí.
Proražení blokády potvrdil na Twitteru i zástupce organizace pro získávání zpravodajských informací z otevřených zdrojů OSINT Marcus Johnson.
„Ams1 vplouvá do ukrajinského ramene Dunaje. Byla to první loď, která prorazila ruskou blokádu Černého moře od bombardování Reni 25. července. Poté, co zahájila svou cestu v izraelském Ashdodu, otevřeně oznámila, že cíl je Ukrajina,“ uvedl Johnson a dodal, že jde o statečné námořníky.
Ams1 is entering Ukraine branch of Danube.
— Markus Jonsson mastodon.world/@auonsson (@auonsson) July 31, 2023
She was the first ship to break Russia's Black Sea blockade after the July 25th Reni-bombing.
Starting her trip Ashdod, Israel she openly advertised destination Ukraine as she traversed Black Sea on a straight course.
Brave mariners pic.twitter.com/2UyfXQqyQy
Rusko při náletu poškodilo rumunskou obchodní loď
Ruská blokáda
Krátce poté, co Moskva jednostranně zrušila jedenáct měsíců starou obilnou dohodu, která umožňovala vývoz 32 milionů tun ukrajinského obilí, vyslala Černomořská flotila korvetu Sergej Kotov do jižní části Černého moře v dosahu hlavních námořních tras z Bosporského průlivu do Oděsy, ukrajinského strategického přístavu.
Ruské rakety pravidelně zasahují Oděsu, útoky na dunajské přístavy ale jsou méně časté, pravděpodobně kvůli jejich blízkosti k území NATO.
Přístav Izmajil je totiž od rumunské hranice vzdálen jen několik set metrů. Rusko tedy patrně nechce opakovat červencový raketový útok na ukrajinský přístav Reni na Dunaji, kdy jen těsně minulo rumunské území.
Nedělní úspěšné prolomení blokády by mohlo být pro mezinárodní přepravce signálem, že obnovení provozu z ukrajinských přístavů je poměrně bezpečné.
„Zdá se, že ruské síly nejsou ochotny nebo schopny násilně zastavit a prohledat neutrální plavidla směřující na Ukrajinu přes Černé moře, přestože k tomu údajně (na moři) vytvořily podmínky,“ poznamenal ISW.
Dunajské přístavy však nemají takovou kapacitu, aby mohly nahradit Oděsu. Je tedy otázkou, jestli se lodě i přes blokádu a výhrůžky Moskvy vydají i do tohoto strategického přístavu.