Článek
„Nejméně od června 2022 ruské aerokosmické síly celkem jistě používají Su-57 Felon v misích proti Ukrajině,“ uvedla britská rozvědka.
„Tyto mise jsou zřejmě omezené na lety nad ruským územím, vypouštějí při nich na Ukrajinu střely vzduch-země a vzduch-vzduch dlouhého doletu,“ dodala rozvědka ke způsobu nasazení jediných ruských letadel páté generace.
Rozvědka zmínila, že na satelitním snímku z 25. prosince bylo na základně v Achtubinsku zpozorováno pět strojů Su-57. Základna v Astrachaňské oblasti je asi 150 km východně od Volgogradu asi 700 km od fronty na Donbasu.
Rusko zveřejnilo záběry nejmodernějších stíhaček Su-57 ze Sýrie
(6/6) Defence Intelligence analysis of this satellite image, dated 25 December 2022, identified five Su-57 FELON multirole aircraft at Akhtubinsk airfield, Russia. pic.twitter.com/UT1lMXwsxb
— Ministry of Defence 🇬🇧 (@DefenceHQ) January 9, 2023
Pět Su-57 na letišti v Astrachaňké oblasti
Způsob nasazení rozvědka vysvětlila snahou minimalizovat ztráty: „Je to pokračující přístup Ruska k odvrácení rizika při nasazení vzdušných sil ve válce.“
Jde o reakci na vysoké ztráty letadel nad Ukrajinou v prvních měsících války. Rusko pak přestalo své stroje nad Ukrajinu vysílat a strategické bombardéry Tu-95, Tu-22M3 a Tu-160 používá pouze jako nosiče střel s plochou dráhou letu, které odpaluje ještě nad svým územím nebo nad Kaspickým mořem.
Uplatnit stejný přístup u strojů určených prioritně k pronikání nad území nepřítele, při kterém nemají být odhaleny, jde ale proti samotnému smyslu jejich existence. Jsou totiž obtížně detekovatelné radary a vybavené pokročilými prostředky radioelektronického boje. Drahá technologie se pak vůbec nevyužívá.
Britská rozvědka však v tomto přístupu vidí hlavně obchodní důvody: „Rusko s vysokou pravděpodobností upřednostňuje vyhnutí se poškození reputace, omezení výhledů na vývoz a odhalení citlivých technologií, k nimž by mohlo dojít v případě jakékoli ztráty felonu nad Ukrajinou.“
Latest Defence Intelligence update on the situation in Ukraine - 9 January 2023
— Ministry of Defence 🇬🇧 (@DefenceHQ) January 9, 2023
Find out more about the UK government's response: https://t.co/MFEwqMMnI3
🇺🇦 #StandWithUkraine 🇺🇦 pic.twitter.com/mdjvswJrWJ
Dlouhý vývoj
Vyloučit však nelze ani možnost, že stroje, jejichž vývoj se vleče, ještě nejsou schopny operačního nasazení a jen se na nich testuje implementace plánované výzbroje. Su-57 se sice objevil i na syrském nebi, ovšem to byla spíše propagační aktivita spojená s testem schopnosti přeletu na základu v cizině a působení v horkém blízkovýchodním klimatu.
Podle serveru Autoevolution má být typ už od loňského roku operační a do konce letošního roku by mělo ruské letectvo mít už 76 strojů Su-57. Působí to ale nevěrohodně, protože jich od roku 2018 zatím dostalo jen 21. Server dodává, že zatím není potvrzeno nasazení nad Ukrajinou, i když existuje jeden záběr z loňského března, jak stroj s typickým tvarem křídla letí nad Žytomyrskou oblastí. I u hranic s Ukrajinou byly Su-57 spatřeny jen sporadicky, přičemž jejich přítomnost nikdy nebyla potvrzena.
Pochybnosti okolo dodávek vyvolává i zpráva, že vylepšená Su-57M poprvé vzlétla loni v říjnu. „Upravená verze stíhačky páté generace Su-57 uskutečnila svůj první let 21. října na letišti Gromovova zkušebního institutu. Stroj pilotoval testovací pilot kanceláře Suchého, hrdina Ruska Sergej Bogdan. Let rval 56 minut a proběhl bez problémů,“ uvedla agentura TASS.
Upravená verze Su-57M ovšem není žádnou vylepšenou stávající verzí, ale de facto prvním kusem sériové verze, jež by konečně měla být vybavena novým motorem Izdělije 30 s tahem 16kN, zatímco stávající AL-41F-1 (Izdělije 117) má tah jen 14,5 kN. Měla by taky umožňovat montáž ještě modernějších motorů a vybavení prvky umělé inteligence, uvedl server Insider.