Článek
„Není to tak, že bychom nechtěli (poslat stíhačky Ukrajině), ale naše letadla jsou opotřebovaná, jsou vyřazena z provozu. Tato letadla už nalétala tolik hodin, že jejich konstrukce je prostě opotřebovaná,“ řekl pro belgický list Goetynck. „Nemůžete poslat na Ukrajinu letadla, která byste sami nepoužívali,“ dodal.
Belgický premiér Alexander De Croo přitom již v únoru naznačil, že Brusel nebude dodávat Kyjevu bojové letouny. Tu samou informaci později v květnu potvrdila i belgická ministryně obrany Ludivine Dedonderová, která uvedla, že belgické stíhačky F-16 jsou „na konci svého životního cyklu“, kvůli čemuž by k dodávkám nedošlo ani tehdy, kdy by jim daly Spojené státy zelenou.
„Belgie již na Ukrajinu poslala automatické zbraně, obrněná vozidla Lynx a více než 200 nákladních automobilů Volvo. Dále munici, pohonné hmoty a zdravotnické vybavení,“ řekl dále Goetynck.
ANALÝZA: Ukrajinci letadla potřebují, ale dodávka F-16 žádný zlom nepřinese
Jak uvedl server Euractiv, kromě vojenské pomoci schválila Belgie v červnu svůj nejnovější balíček podpory pro Ukrajinu v hodnotě 24 milionů eur (asi 580 milionů korun). I tak ale Brusel stále zaostává, pokud jde o celkové vojenské výdaje, a to zejména při porovnání s cílovou hodnotou výdajů NATO ve výši 2 procent HDP.
Zatímco v roce 2022 dosáhla Belgie z hlediska výdajů na obranu 1,18 procenta svého HDP, z nedávno zveřejněného dokumentu NATO vyplývá, že v letošním roce to bude 1,13 procenta HDP. To Belgii řadí na předposlední místo za Španělsko (1,26 procenta), ale před Lucembursko (0,72 procenta).
Stíhačky Ukrajině
Spojené státy americké v polovině srpna schválily dodávku stíhacích letounů F-16 z Dánska a Nizozemska na Ukrajinu. V dopise o tom své protějšky informoval americký ministr zahraničí Anthony Blinken. Koncem srpna dodávky oznámilo i Norsko.
Kyjev stíhačky ale nezíská hned, ale až ve chvíli, kdy dojde k dokončení výcviku ukrajinských pilotů. Podle tiskového mluvčího ukrajinského letectva Jurije Ihnata to vypadá na příští jaro.