Článek
„Výsledkem této činnosti MF bude zjištění, zda si čerpací stanice uměle a neúměrně navyšují své marže, nebo zda marže zůstává v čase stejná a růst cen je pouze odrazem růstu nákupních cen pohonných hmot,” uvedla mluvčí ministerstva Anna Vasko.
„V případě zjištění neúměrného zvyšování marží u prodejců pohonných hmot má ministerstvo financí nástroje k řešení této situace. Krajním řešením může být i vydání cenového výměru stanovujícího fixní výši marží," dodala.
Kontroly marží čerpacích stanic avizoval po středečním jednání vlády premiér Petr Fiala (ODS). Původně uváděl, že kontroly budou v gesci ministerstva průmyslu a obchodu, čerpadláře ale bude kontrolovat nakonec ministerstvo financí.
Vláda si došlápne na marže u benzínu. Proti hříšníkům chce tvrdě zasáhnout
Kontrola marží čerpacích stanic je jedním z opatření proti rekordně vysokým cenám benzinu a nafty. Vláda v reakci na růst cen ve středu rozhodla také o zrušení povinného přimíchávání biosložky do pohonných hmot a o zrušení silniční daně pro osobní automobily, dodávky a nákladní auta do 12 tun.
Ke zrušení silniční daně je potřeba novela zákona o silniční dani, kterou má předložit ministerstvo financí. Pro zrušení povinnosti přidávat biosložku do paliv je nutná novela zákona o ochraně ovzduší. Předložit ji má ministerstvo životního prostředí (MŽP).
Nafta stojí v průměru už přes 49 korun a růst cen nekončí
Cenu benzinu a nafty tvoří několik složek. Zejména to je cena ropy, která záleží na typu ropy (dražší bývá ropa s nižším obsahem síry), dále spotřební daň (u benzinu to je 12,84 Kč na litr, u nafty 9,95 Kč na litr), daň z přidané hodnoty ve výši 21 procent (počítá se z ceny zahrnující spotřební daň), cena za dopravu, zpracování v rafinerii, dopravu do čerpacích stanic, dále marže zpracovatelů ropy a marže čerpacích stanic (pohybuje se okolo jedné koruny na litr).