Článek
Vývoj transportérů M113 začal na konci padesátých let minulého století a v Evropě byly poprvé nasazeny v roce 1961. Do bojů se poprvé zapojily o rok později ve službách armády Jižního Vietnamu. Postupně se z nich stalo nejčastěji využívané vozidlo americké armády a dodnes je používáno jako sanitka, k přepravě munice nebo jako vozidlo velitelských štábů, informuje list The Kyiv Post.
Ukrajina od USA a dalších západních spojenců obdržela přibližně 250 různých verzí transportéru M113. Když je začali dostávat poprvé, stěžovali si ukrajinští vojáci, že mají výcvik na bojová vozidla Bradley, ale k dispozici dostali jen tato „obstarožní“ vozidla. Poté, co byly staré transportéry dovybavené ocelovými díly navrženými tak, aby zastavily munici většiny protitankových zbraní, se z nich však stala nepostradatelná součást ukrajinského arzenálu.
Řidič jednoho z těchto transportérů Vitalij Kovalčuk ve středu ve zveřejněném videu zpravodajství Hlas Ameriky uvedl, že od listopadu 2022 v M113 přežil už několik ruských útoků. „Naše jednotka byla kompletně obklíčená a museli jsme pod těžkou palbou dovézt posily. Nejprve na nás stříleli z lehkých zbraní a pak předek vozidla zasáhli reaktivním granátem. Uvnitř hořelo, ale vozidlo navzdory škodám jelo dál. Ohromilo mě to. Šlápl jsem na plyn a jelo dopředu. Přišlo mi to jako zázrak,“ popsal jeden z nich Kovalčuk.
Třiadvacetiletý dělostřelec z Kovalčukovy posádky Oleksij Dmytrenko se nechal slyšet, že navzdory svému věku jsou transportéry M113 stále lepší než sovětská bojová vozidla BMP-1 nebo BMP-2. „Oproti BMP, kde jsou ve většině případů oběti téměř jisté, M113 obstojí dobře proti přímým i nepřímým zásahům a nabízí lepší ochranu posádky i cestujících,“ vysvětlil Dmytrenko.