Hlavní obsah

Letadla jsme ukradli, přiznal ruský ministr dopravy

Ruský ministr dopravy Vitalij Saveljev přiznal, že Rusko ukradlo letadla, která mělo pronajatá od zahraničních leasingových společností. Ty měly v Rusku před vypuknutím války na Ukrajině celkem 515 letadel o hodnotě zhruba 10 miliard dolarů (223,4 miliardy Kč).

Foto: Profimedia.cz

Letadlo Airbus 320 ruské letecké společnosti Aeroflot.

Článek

V rámci evropských sankcí namířených proti Rusku za jeho invazi na Ukrajinu měly leasingové společnosti povinnost zrušit veškeré smluvní závazky a stáhnout svá letadla z Ruska zpět do 28. března.

Dostat své stroje zpět se jim ale nedaří, přičemž ruský prezident Vladimir Putin dokonce podepsal zákon, jenž ruským aerolinkám dovoluje registrovat pronajatá letadla jako vlastní.

Rusko tím de facto zapůjčená letadla ukradlo, což v úterý přiznal i samotný ministr dopravy. „Letadla nebudou obsluhována na Západě, protože jsme si vzali cizí majetek,“ potvrdil doslova Saveljev v horní komoře ruského parlamentu.

Údržbu letadel si tak budou provádět Rusové sami, přičemž létat se s nimi bude na vnitrostátních linkách, případně do zemí, které jsou vůči Rusku přátelské, dodal ministr.

Rusku v zahraničí zabavili téměř 80 letadel, řekl ruský ministr

Válka na Ukrajině

„Ruská vláda hraje hru, kterou nazývám ‚Grand Theft Aero‘,“ citoval server Financial Times (FT) Paula Jebelyho, globálního ředitele pro financování aktiv v právnické firmě Withers, který využil slovní hříčky odkazující na slavnou videohru Grand Theft Auto, známou pod zkratkou GTA, v níž hráč hraje gangstera, který páchá různé zločiny včetně krádeží aut.

Krach postiženým firmám nehrozí

Nejvíce postižené zabavením letadel bude Irsko, neboť tam sídlí většina evropských leasingových společností. Ta vůbec největší – AerCap – měla v Rusku celkem 152 letadel v hodnotě přesahující dvě miliardy eur (zhruba 49 miliard Kč), uvedl FT.

Server však zároveň dodal, že ztráta těchto letadel není pro AerCap existenční hrozbou. Společnost měla na konci loňského roku v Rusku asi jen pět procent letadel z celé své flotily. „Je to velká bolest hlavy, možná migréna, ale ne smrtelná,“ nabídl přirovnání Ross Harvey, analytik irské investiční platformy Davy.

Pronajatá letadla, která si Rusko přivlastnilo, zřejmě budou muset zaplatit pojišťovny

Válka na Ukrajině

Leasingové společnosti navíc věří, že právě díky ruskému zákonu, který schvaluje krádež letadel, budou moci uplatnit své pojištění. „Zákon pomáhá v otázce pojištění, neboť poukazuje na záměr zabavit majetek, což je, myslím si, zásadní aspekt našeho pojištění proti válečnému riziku,“ řekl už minulý týden výkonný předseda leasingové společnosti Air Lease Corp Steven Udvar-Házy.

Výběr článků

Načítám