Článek
M má v Rusku stále otevřených 48 obchodů, Burger King zhruba 800 restaurací, řetězce Marriott a Accor po 28 a 57 hotelech.
Řada západních podniků má takové smlouvy už desítky let. Obchody M například provozuje od roku 1999 turecká společnost FiBA, která má práva na prodej výrobků tohoto maloobchodního řetězce v celé východní Evropě. Britský maloobchodní gigant uvedl, že v reakci na válku pozastavil společnosti FiBA dodávky svého zboží.
Vlastník společnosti Burger King uvedl, že restaurace této značky v Rusku fungují na základě franšíz. „Tyto dlouhodobé právní dohody nelze v dohledné době snadno změnit,” uvedla společnost Restaurant Brands International, která je vlastníkem řetězce Burger King.
McDonald's v Rusku zavírá všechny restaurace
Hotelové skupiny IHG a francouzský řetězec Accor, pod nějž spadají značky Ibis a Novotel, působí v Rusku patrně na základě podobných smluv. Řetězec Marriott uvedl, že jeho hotely v Rusku patří třetím stranám. Dodal, že bude nadále vyhodnocovat možnosti těchto hotelů zůstat v provozu.
Franšízy jsou užitečné pro západní značky, které chtějí vstoupit na trhy v různých zemích, ale neznají tamní poměry, chybí jim peníze nebo schopnosti na dané trhy vstoupit, uvedl Graeme Payne z právnické firmy Bird „Člověk (...) si může říct, proč zkrátka své obchody nezavřou. Ale jen z čistě obchodního a smluvního hlediska je velmi obtížné to udělat bez nějakých dalekosáhlých právních důsledků,” dodal.
Přes 70 milionů Rusů přijde o svůj koníček. Kvůli sankcím herních gigantů
Dohody se zpravidla uzavírají na deset a více let. Pokud by poskytovatel franšízy smlouvu porušil, mohl by čelit žalobě a případně finančnímu postihu. Kdyby se však zjistilo, že majitel franšízy má vazby na ruského prezidenta Vladimira Putina nebo že na něj byly uvaleny sankce, pak by z hlediska britského práva mohla být smlouva vypovězena, uvedla Victoria Hobbsová ze společnosti Bird.
Připomněla také, že franšízové smlouvy mívají doložku, která umožňuje od dohody odstoupit, pokud dochází k poškozování pověsti firmy. Problémem však podle Hobbsové je, že majitelé franšíz sami nic špatného nedělají. Pokud by se některé ze značek podařilo proti franšíze v Rusku dosáhnout rozhodnutí britského soudu, ruský soud by ho nevynutil, konstatoval odborník na franšízy, právník John Pratt.