Článek
Loď Esen Ka s nákladem kolem 30 tisíc tun vakuového plynového oleje měla v sobotu připlout do Batumi z ruského města Tuapse, které se nachází severozápadně od Soči u pobřeží Černého moře.
Obsah nákladu tankeru potvrdila i místní agentura pro údržbu lodí. Dodala však, že nemá žádné další informace o tom, kde byl plynový olej vyroben.
Podle zdrojů Mtavari má gruzínská strana v úmyslu změnit původ nákladu a poslat ho do Evropy jako ropné produkty pocházející z Kazachstánu. Na ty by se tím pádem sankce nevztahovaly.
Informaci o tankeru s ruským nákladem od sankcionované společnosti v gruzínském přístavu později potvrdil televizi Mtavari i ministr hospodářství a místopředseda vlády Levan Davitashvili. Gruzínští celníci podle něj předem nesouhlasili s přijetím nákladu a nyní zkoumají potřebné dokumenty, aby rozhodli, co bude s lodí a jejím nákladem dál.
Dovoz ruské ropy do Číny byl v květnu rekordní, vzrostl o 55 procent
Gruzie je od počátku v otázce podpory protiruských sankcí ze strany EU přinejmenším zdrženlivá. V prvních dnech války na Ukrajině její premiér Irakli Garibashvili řekl, že sankce nejsou účinným nástrojem a bombardování Ukrajiny to nezastaví.
Začátkem dubna pak gruzínské úřady odmítly sankce na Rusko uvalit s tím, že se jedná o národní zájem a že sankce by více poškodily Gruzii než Rusko. Ještě předtím hlavní ředitelství ukrajinské zpravodajské služby přišlo s informací, že Tbilisi se s Moskvou dohodlo na tom, že přes území Gruzie povede „pašerácký“ kanál. To gruzínské úřady odmítly s tím, že jde o šíření lží a dezinformací.