Článek
„Po téměř třech letech aktivních vojenských operací je možné vidět, že mezi spoluobčany vůči hlášení z fronty nastupuje jistá únava. Někteří si raději vůbec nevšímají všeho, co se děje – bolesti, utrpení svých bratrů, těch, kteří jsou v první linii nebo žijí v regionech pod palbou. Mnozí nejsou připraveni vzdát se osobního pohodlí, navyklé životní úrovně,“ řekl patriarcha.
Kirill kritizoval zábavní pořady v televizi a množství „veselých akcí“. „Jejich bezstarostnost velmi silně kontrastuje s tím, co se nyní děje v zóně speciální vojenské operace, kde umírají naši lidé, zejména mladí lidé,“ konstatoval. Obává se, zda nejde o nějakou chybu v ruském „kulturním kodexu“. „Lze si něco podobného představit za velké vlastenecké války nebo v jakékoli situaci, kdy by byla země v ohrožení?“ ptá se.
Srovnání jsou absurdní, protože za velké vlastenecké války se Sověti bránili útoku nacistů, s nimž napřed spolupracovali. Naopak nyní je to konflikt, kdy Rusko napadlo sousední zemi. Kirill však nazírá válku oficiálním ruským prizmatem.
Snaha rozdělit Slovany
Patriarcha Kirill považuje za hlavní hrozbu válku na Ukrajině, „vojenské operace, v jejichž důsledku umírají bratři a sestry“.
„Nemluvím pouze o občanech Ruska, ale také občanech Ukrajiny, protože ve skutečnosti jsme jeden lid se společným duchovním a kulturním kodexem, se společným historickým dědictvím a původem,“ řekl Kirill a zopakoval tvrzení ruského prezidenta, že žádní Ukrajinci neexistují.
„Vidíme, že pokračování konfliktu, jeho přetrvávající eskalace vnějšími silami, které mají zájem na zhoršení tragického rozdělení Slovanů, vede k tomu, že konflikt může přerůst v přímý střet mezi Ruskem a zeměmi NATO,“ dodal patriarcha.
Mezietnické a mezináboženské napětí
Kirill zmínil napětí mezi různými etnickými a náboženskými skupinami. „Je to téma, které se zamlčuje, o němž se nerado hovoří, ale v našem prostředí se o něm musí přemýšlet a mluvit,“ uvedl. V této souvislosti se věnoval také migraci, které se obává. Upozornil, že se „využívá levná pracovní síla na úkor celistvosti národa“, což přináší rizika spojená s „lákáním velkého množství migrantů, kteří s Rusy nejsou spojeni ani kulturně, ani duchovně, ani historicky“. Demografickou krizi má řešit podpora rodiny.
Obává se i poklesu úrovně vzdělanosti. „Mluví se o poklesu gramotnosti i mládeže. Znalost logicky a gramotně mluvit, přesně vyjadřovat své myšlenky ústně i písemně bohužel nemá mnoho mladých lidí.“
Varoval i před tím, aby nebyla politická a správní rozhodnutí vnucována shora.
Brutalitu v armádě spojuje s pohanstvím
Kritizoval i snahu obrodit pohanství. Tu vidí nejen v tom, že se slaví pohanský Helloween, přičemž odsoudil i snahy nahradit ho oslavou Velesovy noci, aby to působilo slovansky. „Takové zlehčování role křesťanství při ustavování naší státnosti je výzvou pro skutečné hodnoty ruského světa.“
Upozornil na to, že se pohanství šíří v ozbrojených silách: „Hlavní patos projevů novopohanských kazatelů je spojen s myšlenkou, že křesťanství údajně vylučuje osobní hrdinství a udatnost. Živost této teze je zřejmá, naši svatí válečníci jsou toho nejlepším potvrzením. Faktem je, že se nové pohanství s jeho kultem hrubé síly a krutosti rozšiřuje i v armádě.“
To ovšem také souvisí nasazováním vězňů a s brutalitou, která je používána v ruské armádě při výcviku. Jak se ale propuštění trestanci a další veteráni vracejí z fronty, násilí dopadá i na občanskou společnost.
Apokalyptické vize
Přes tyto problémy Kirill uvedl, že Rusko má dnes jedinečnou šanci stát se „zemí, která je útočištěm pro křesťany, mocnou duchovní pevností, ve které by základními principy života nebyly liberální pseudohodnoty konzumní společnosti, ale vysoké morální ideály, spoléhání se na tradici a neměnné boží zákony“. Dokonce už vidí , jak konzervativní křesťané, tedy ti praví křesťané už migrují do Ruska, protože „pokud se hřích stane normou, pak to není nic jiného, než když se otevírají vrata apokalypse“.
Podle něj už žijeme v předapokalyptické době, která může trvat tisíc let, ale i mnohem kratší dobu: „Je to doba skutečného boje mezi dobrem a zlem.“ Je přesvědčen, že se bojuje proti světovým vládcům temnot a zlým duchům: „Když tito světoví vládci a duchové zla začínají kontrolovat světovou politiku a všechno ostatní, přichází nutnost říci ne, aby alespoň Rusko zůstalo co nejdéle ostrovem svobody.“