Článek
„Airbus pozastavil podpůrné služby ruským aerolinkám a také dodávky náhradních dílů do země. Inženýrské centrum Airbusu v Rusku pozastavilo v souladu se sankcemi veškeré své operace pro Airbus,“ citovala agentura Reuters středeční prohlášení mluvčí společnosti.
V úterý večer v důsledku sankcí za vpád na Ukrajinu oznámil totéž Boeing. V Rusku pozastavil údržbu a technickou podporu, včetně dodávek náhradních dílů.
Apple, Ford i Nike zastavují prodeje v Rusku

Airbus na svých webových stránkách uvádí, že v Rusku létá mezi deseti dopravci přes 340 jeho strojů.
Podle The Wall Street Journal pak funguje v Rusku flotila o více než 700 letadlech vyrobených na západě. Reuters navíc dodává, že ruské aerolinky mají od Airbusu a Boeingu objednáno 62 nových letadel.
Oznámení obou leteckých výrobních gigantů je tak další ránou pro ruský letecký sektor. V rámci nových sankcí totiž leasingové společnosti ruší ruským aerolinkám smlouvy o vypůjčení letadel. Do měsíce by měly z Ruska stáhnout stovky letadel.
Ruský letecký sektor je v posledních letech vysoce závislý na západních dodavatelích, uvedla agentura Reuters.
Rusko nesmí používat více než polovinu svých dopravních letadel. Má je na leasing

Ruské aerolinky totiž na rozdíl od některých asijských společností dlouhodobě patří mezi spolehlivé klienty leasingových společností.
Problémem však pro Rusko je, že většina leasingových společností pochází z Evropy, takže jsou součástí uvalovaných sankcí z Evropské unie.
V loňském roce se Rusko na celosvětové kapacitě leteckého provozu podílelo z šesti procent, uvedla letecká poradenská společnost IBA. To je přibližně dvouprocentní nárůst oproti předcovidovému roku 2019.