Článek
Robert Peňažka se narodil bulharské matce a slovenskému otci, vyrůstal v Sofii a v New Yorku, usadil se v Praze. Původně studoval práva, ale nakonec skončil u reklamy, které se věnoval třicet let. Začínal v reklamní agentuře Mark BBDO, v roce 1993 angažmá změnil, na devět let zakotvil v Leo Burnett Praha. Jako uznávaný stratég a v posledním roce působení i výkonný ředitel dostal agenturu mezi 50 nejkreativnějších agentur na světě, uvedl server Marketing & Media.
V roce 2001 Peňažka Leo Burnett opustil a se Zdeňkem Kašparem založil agenturu Kaspen, spolupracoval například se značkami Oskar, Budvar a Kofola.
Televizní vánoční spot s holčičkou a prasátkem je neodmyslitelnou součástí svátků již od roku 2003, tedy 19 let.
Po sedmi letech v Kaspenu odešel, aby mohl založit studio Yianchi, jehož majitelem zůstal. Agentura se zaměřuje na značkový obsah a propojování byznysu s uměním, vzděláváním, zábavou a společenskou odpovědností.
Pod hlavičkou Yinachi pak vzniklo také několik knih. Spolu s Vladimírem 518 vydali působivou dnes už kultovní trilogii Kmeny, která mapovala předrevoluční i dnešní městské subkultury. Pak v roce 2019 následovala kniha Jedna čtvrť Letná. Ta si dala za cíl představit sousedské osobnosti, které tvoří skutečnou Letnou jako provázanou síť osobních vztahů.