Hlavní obsah

Zastropování cen je přivedlo do ztráty, maďarské čerpací stanice proto žalují stát

Zastropování cen pohonných hmot, které v Maďarsku platí už od loňského listopadu, se nelíbí tamním malým čerpacím stanicím. Ty tvrdí, že jsou kvůli tomu ve ztrátě. Přibližně padesátka z nich se tak podle Rádia svobodná Evropa rozhodla žalovat stát u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku. Zprávu převzal server Hungary Today.

Foto: Petr Horník, Právo

Ilustrační foto

Článek

Kvůli vysokým cenám benzinu a nafty přikázala vláda Viktora Orbána prodejcům pohonných hmot od 15. listopadu 2021 maximální cenu benzinu a nafty na 480 forintů (31,2 koruny) za litr.

Zastropování navíc nedávno prodloužila až do začátku července.

Menší, nezávislé čerpací stanice, které fungují převážně jako rodinný podnik, se ale bouří. Tvrdí, že kvůli vládnímu nařízení a problémům v dodavatelském řetězci operují už takřka půl roku ve ztrátě.

Stát jim sice dává kompenzace, ty ale činí jen 20 forintů (1,3 koruny) za litr, což je podle prodejců nedostatečná podpora.

Maďarsko omezilo tankování pro cizí kamiony za regulované ceny

Zahraniční

„Tento průmysl nebyl nikdy závislý na dotacích. Vždy fungoval sám v obrovské konkurenci na vysoce konkurenčním trhu. Ze dne na den jsme se ocitli v bankrotu a zoufalé situaci,“ řekl za čerpací stanice jeden z jejich majitelů, Gábor Egri.

Asi padesát nezávislých stanic se tak rozhodlo, že situaci začne řešit soudně.

„Příští týden podáme ústavní stížnost a paralelně zahájíme řízení proti maďarskému státu u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku,“ potvrdil jejich právník Dániel Karsai.

Musí mít otevřeno

Pumpaři se domnívají, že podle práva EU nemá stát právo nutit podniky, aby fungovaly ve ztrátě.

V případě, že svůj byznys zavřou na déle než dva dny v týdnu, musí podle vládního nařízení obsluhu své stanice dočasně převést na jinou společnost, konkrétně na ropný a plynárenský gigant MOL.

Nájezdům slovenských řidičů se už maďarské pumpy začínají bránit

Ekonomika

Čerpací stanice, které jsou blízko hranic, se navíc musí vypořádat s hojnými návštěvami řidičů ze Slovenska, kteří doma tankují za mnohem vyšší ceny.

Do Maďarska tak jezdívali pro plnou nádrž, čímž přispívali ke ztrátám tamních prodejců. Ti proto zavedli „pravidlo deseti litrů“, tedy maximálního množství, které může řidič natankovat.

Výběr článků

Načítám