Článek
Každý z těchto kontejnerů se musí pečlivě zkontrolovat, zda nějak neporušuje sankce. Z přibližně 470 milionů tun zboží, které se v rotterdamském přístavu ročně přeloží, směřuje asi 13 procent do Ruska. Ze všech kontejnerů, které tudy projdou, je zhruba desetina nějakým způsobem s Ruskem spojena.
„Jen si představte tu noční můru, která se zhmotnila,” konstatoval Castelein. Připomněl, že globální dodavatelské řetězce obecně, a zejména kontejnerová doprava, se před ruskou invazí na Ukrajinu sotva vzpamatovaly z chaosu, který způsobila pandemie covidu-19.
Z tisíců zásilek na každém plavidle „může být několik desítek nebo stovek určeno do Ruska”, řekl. „Je třeba je izolovat, oddělit od sebe a pak provést fyzickou kontrolu kontejnerů před jejich uvolněním,” dodal.
Na kontrolu čeká 4500 kontejnerů
„To dále zvyšuje náklady, pokud jde o fyzický prostor, pracovní sílu a čas,” rozvedl Castelein. V přístavu podle něj nyní na kontrolu čeká 4500 kontejnerů, což je mimořádná situace. „Snažíme se udržet toto číslo co nejnižší, protože máme limitovaný prostor,” vysvětlil.
Summit EU pohrozil Rusku dalšími sankcemi, na konkrétních krocích se lídři neshodli
Pokud by počet kontejnerů souvisejících s Ruskem vedl k úplnému zablokování terminálů, přístav je podle něj připraven vytvořit volnou kapacitu zřízením takzvané odkládací plochy. „Kapacitu terminálu Euromax lze rozšířit, toho bychom mohli nakonec využít,” rozvedl.
Podle webu přístavu jím projde kolem 30 procent ruské ropy, 25 procent zkapalněného zemního plynu (LNG), 20 procent ropných produktů a uhlí. „Velká část rafinerií v této oblasti je nastavena na ruskou ropu,” připomněl šéf přístavu.To znamená, že i kdyby se dodávky podařilo nahradit, účinnost a výtěžnost paliva nemusí být stejná, uvedl.
Řada přepravců pozastavila kontejnerovou dopravu
Nizozemská vláda přijímá opatření, která mají v krátkodobém horizontu přispět ke zvýšení kapacity dovozu LNG do Nizozemska. Kapacita LNG terminálu v přístavu, který provozují společnosti Nederlandse Gasunie a Koninklijke Vopak, by se měla do konce roku zvýšit o 30 až 40 procent, uvedl Castelein.
Americké sankce zasáhnou ruský technologický sektor
Řada námořních přepravců, například Mediterranean Shipping Company (MSC), dánský Maersk či německý Hapag Lloyd, v reakci na ruský vpád na Ukrajinu pozastavila kontejnerovou dopravu do Ruska a z něj.