Hlavní obsah

Pražští strážníci nestojí o pravomoc pokutovat řidiče za jízdu ve vyhrazených pruzích

Od 1. ledna mají strážníci městských a obecních policií novou pravomoc. Za jízdu ve vyhrazených jízdních pruzích mohou ukládat pokuty na místě. Novinky se zajímaly o to, jak policisté novou pravomoc využívají. Jde o desítky případů, přičemž pražští strážníci o novou pravomoc nestojí a rádi by se věnovali spíše veřejnému pořádku.

Foto: Profimedia.cz

Vyhrazený jízdní pruh v Praze

Článek

Vyhrazené jízdní pruhy zná asi každý řidič, který se pohybuje ve větších městech.

Jde především o pruhy pro autobusy MHD, vozidla taxi, integrovaného záchranného systému nebo městské policie. Strážníci dostali v této souvislosti hned dvě nové pravomoci.

Pokutovat na místě mohou neoprávněnou jízdu ve vyhrazeném pruhu, ale také šoféry, kteří neumožní řidiči jedoucímu ve vyhrazeném pruhu jeho opuštění snížením rychlosti nebo zastavením auta. Jako trest mohou hříšníci dostat pokutu ve výši až 2000 korun.

Změny v dopravě 2022: Předjíždění cyklistů na 1,5 metru i zákaz pivních kol

Domácí

Brněnská policie se na tyto přestupky nijak nezaměřuje a řeší je v rámci běžného výkonu. I když je takových míst v Brně mnoho, odhalily hlídky jen osm hříšníků.

„Přistižení motoristé reagovali prakticky ve všech případech velmi vstřícně, často i omluvou. Výsledkem bylo, že sedm ze zmíněných osmi řidičů souhlasilo s pokutou přímo na místě,“ sdělil Novinkám mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

Poslední řidič byl předán k vyřešení správnímu orgánu, protože měl už rok neplatný řidičský průkaz.

Jinak se k problematice staví pražská městské policie. Ačkoliv zde padlo asi pět desítek pokut, vedení strážníků se nechalo slyšet, že je proti rozšiřování kompetencí v oblasti silničního zákona.

„Jsme dlouhodobě přesvědčeni, že by problematika dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního provozu měla zůstat striktně v gesci Policie ČR,“ uvedla mluvčí pražských strážníků Irena Seifertová.

Řidiči, pozor! Němci od listopadu razantně zvyšují pokuty pro řidiče

Evropa

„Opakované, nesystémové a často chaotické rozšiřování kompetencí v oblasti dopravy pro obecní a městské policie vedou pouze k tomu, že jsou strážníci neoprávněně kritizováni za to, že přes 90 % jejich činnosti tvoří doprava,” dodala Seifertová.

Podotkla, že primárním úkolem strážníků je řešení veřejného pořádku. Navíc je podle ní rozšiřování kompetencí schvalováno bez odborné diskuze a bez odůvodnění, proč není Policie ČR schopna tyto činnosti sama zvládnout.

Městská policie Pardubice má v gesci dva vyhrazené jízdní pruhy vedoucí směrem k autobusovému a vlakovému nádraží.

Odhalila tam podle jejich mluvčího Jiřího Sejkory 61 řidičů a vybrala na pokutách 13 tisíc korun. Na jeden z těchto pruhů si řidiči ještě nestačili zvyknout, protože vznikl přestavbou křižovatky, v druhém případě si zkracují cestu.

Nejlepší známku však dostali šoféři v Plzni. Tamní strážníci totiž dle jejich mluvčí Jany Pužmanové nemuseli ještě pokutovat žádného řidiče za jízdu ve vyhrazeném pruhu.

Výběr článků

Načítám