Hlavní obsah

Podvodníci tahají z ruských a ukrajinských klientů bank citlivé údaje

Současné mezinárodní geopolitické situace využívají ve velkém kybernetičtí podvodníci, jejichž cílem jsou klienti tuzemských bank, především rusky a ukrajinsky hovořící občané. Podvodníci těží z nepozornosti klientů a jejich strachu o budoucnost a pod záminkou, že jsou jejich peníze v ohrožení, je donutí sdělit citlivé údaje. Ty následně zneužijí pro získání jejich úspor, informovala Česká bankovní asociace (ČBA).

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Asociace proto důrazně připomíná, že pokud by měly banky podezření z ohrožení klientských vkladů, dokážou účet zablokovat samy. Nikdy nežádají klienta o sdělování citlivých údajů ani o převod peněz na pochybné účty nebo do kryptoměn.

Podvody jsou založeny na principu telefonních hovorů, kdy se volající představí jako pracovník banky, který zjistil napadení účtu nebo nestandardní transakce volaného klienta. Pod záminkou, že jsou jeho úspory v ohrožení, jej donutí sdělit citlivé údaje, jako například heslo do internetového bankovnictví apod.

Četnost těchto podvodů, mnohdy velmi úspěšně dokonaných, přitom podle asociace dramaticky stoupla v posledních týdnech. Způsobené škody se pohybují v řádech milionů korun.

Pošta varuje před podvodnými SMS, odkazují na ruskou doménu

Bezpečnost

Asociace proto důrazně připomíná klientům bank, aby dbali zvýšené obezřetnosti a v žádném případě nesdělovali citlivá data po telefonu ani e-mailem. Banky tato data nikdy nevyžadují. Pokud mají banky podezření na napadení účtu, preventivně ho zablokují samy, aby ochránily úspory svých klientů.

„Není-li si klient jistý, zda mu volá jeho banka, je lepší hovor ukončit a kontaktovat oficiální telefonní linku banky, případně Policii ČR," upozornila asociace.

Výběr článků

Načítám