Článek
„Do tendru na výběr dopravce se přihlásili tři uchazeči,“ uvedla mluvčí Jihomoravského kraje Alena Knotková. Konkrétní uchazeče nejmenovala, k účasti v soutěži se ale přihlásili zástupci železničních společností. Nabídku podaly České dráhy, které zatím s vlaky jezdí. O možnost provozování krajských vlaků se uchází Arriva, zajišťující několik let regionální dopravu v části Zlínského kraje. Třetím zájemcem je Regiojet.
Podle mluvčí chce kraj dopravce vybrat co nejdříve, řízení, vyhlášené vloni v září, totiž po několika odkladech nabralo zpoždění. Vítěz nebude mít nadbytek času, když má provoz převzít při prosincové změně jízdního řádu. Současně ale kraj musí zvážit všechna rizika nabídek. „Termín rozhodnutí nelze zatím upřesnit. Hodnoticím kritériem při výběru je nabídková cena,“ připomněla mluvčí. Kraj přitom hodnotu zakázky vyčíslil na zhruba 5,4 miliardy korun.
Kraj nakoupil vlastní vlaky
Kraj pro dopravu na páteřních elektrifikovaných tratích nedávno nakoupil vlastní nové elektrické jednotky. Celkem sedmatřicet souprav pod obchodním označením Moravia provozuje na linkách S2 a S3. S výjimkou šesti dvouvozových souprav pro 146 sedících cestujících se jedná o čtyřvozové jednotky s kapacitou 333 míst.
Vozidla od Škody Transportation bude servisovat výrobce, případně jím určená firma, od dopravců tak chce kraj především jejich obsazení personálem. Zatím jezdí na osobních vlacích čety v sestavě strojvedoucí a vlakvedoucí, kraj ale nevylučuje, že od vlakvedoucích upustí a ve vlaku by byl strojvedoucí sám.
Jeden z účastníků soutěže už má jisté působení v Jihomoravském kraji. Arriva před časem vyhrála výběr na provozovatele části linek, mimo jiné spojení Břeclav – Znojmo. Převezme je na konci roku a nasadí tam svá vozidla. Firma si troufá i na převzetí krajských vlaků.